Gegevens boek:
Titel: Thirteen reasons why
Auteur: Jay Asher
Jaar van
uitgave:
2010
Plaats van
uitgave: Rotterdam
Uitgeverij: Lemniscaat
‘Cassette 1: kant A
Hallo, jongens en
meisje. Hanna Baker hier. Live en in stereo.
Ik kan mijn oren niet geloven.
Eenmalig optreden. Geen
toegiften. En deze keer beslist geen verzoeknummers
Nee, dit kan niet waar zijn. Hanna
Baker heeft zelfmoord gepleegd.
Ik hoop dat je goed zit,
want ik ga je zo mijn levensverhaal vertellen. Of preciezer gezegd: waarom er
een eind kwam aan mijn leven. En als je naar deze cassettes zit te luisteren,
ben jij een van de redenen.
Wat? Nee!
Ik verklap nog niet op
welke cassette jij aan de beurt komt. Maar weer gerust, als je dit pretpakketje
hebt ontvangen, duikt je naam vanzelf op….dat beloof ik.’ (Thirteen reasons why. P. 13.)
Samenvatting
van het boek
‘Thirteen reasons why’ vertelt het verhaal over Hannah Baker die besluit om
zelfmoord te plegen, hiervoor had ze dertien redenen. Al
deze redenen heeft ze opgenomen op tape. Deze tape is alleen af te spelen op een ouderwetse
cassetterecorder.
Het verhaal begint met Clay Jensen die een
schoenendoos ontvangt met zeven cassettes. Als hij deze afluistert, komt hij er
al snel achter dat ook hij een van de redenen is dat Hannah Baker zelfmoord
heeft gepleegd. Hij kan zelf alleen geen reden bedenken waarom hij heeft
bijgedragen aan haar zelfmoord. Alle
dertien personen die ervoor gezorgd hebben dat Hannah zelfmoord heeft gepleegd
worden besproken op deze cassettes. Het is de bedoeling dat wanneer je de
cassettes ontvangt en beluisterd hebt, deze doorstuurt naar de volgende op de
lijst. Als
de cassettes niet beluisterd of doorgestuurd worden, zou er een tweede
exemplaar naar buiten gebracht worden. Clay Jensen is nummer negen op de lijst.
Doodsbang beluistert hij alle cassettes in afwachting wat zijn bijdrage geweest
zou zijn aan de zelfmoord van Hannah Baker. Heeft hij wel echt een bijdrage
geleverd aan haar dood, of gebruikt ze Clay om de puzzelstukjes op zijn plaats
te laten vallen? Aan het einde komt Clay er achter dat hij niet specifiek heeft
bijgedragen aan de zelfmoord van Hanna Baker, maar dat door hem in het verhaal
te noemen puzzelstukjes op zijn plaats vallen. Clay stuurt de cassettes door
naar de volgende op de lijst. Hij weet dat hij de acht andere personen die
Hannah besproken heeft op de lijst de volgende dag op school tegen zal komen. Clay
ziet enorm tegen dit moment op.
Waardeoordeel over het boek
Tijdens
een van de lessen fictie vertelde één docent over dit boek. Het thema van het
boek greep mij meteen aan. Het leek me een interessant boek en ik was er
nieuwsgierig naar de redenen waarom dit meisje zoveel redenen had om zelfmoord
te plegen.
Het
verhaal van ‘Thirteen reasons why’ vond ik een indrukwekkend verhaal. Wat ik
bijzonder vind aan het boek is dat je het verhaal eigenlijk door twee
personages beleeft. Je beleeft het door de ogen van Hannah Baker, maar ook door
te ogen van Clay Jensen, die niet weet wat hem overkomt. Voor beide personages
wordt een ander lettertype en kleur gebruikt, zodat je kunt zien welk personage
er aan het woord is. Daarbij zie je elke keer in het boek welke cassette er
wordt afgespeeld, of het verhaal loopt, op pauze staat of dat een hoofdstuk is
afgelopen. Dit wordt met de standaardiconen gedaan. (play, pauze en stop)
In
eerste instantie vroeg ik mijzelf af wat de reden kan zijn om dertien mensen
mee te nemen in je zelfmoord. Is het de bedoeling om hen nog een extra
schuldgevoel aan te praten? Of wilde Hannah hen hiermee duidelijk maken hoe
opmerkingen overkwamen? Dit laatste was het geval: Hannah wilde duidelijk maken
hoezeer iemand hierdoor geraakt kan worden. Vanaf begin af aan vraag je jezelf
af waarom Clay op deze cassette staat. Je leeft vanaf de eerste seconde met hem
mee. De onschuld en de vraagtekens die hij heeft, die heb je zelf als lezer
ook. De grootste vraag blijft, waarom Hannah iedereen bij haar besluit tot
zelfmoord betrekt. Zelfs de kleine dingen, zoals een hot-or-not lijst, zorgde ervoor
dat Hannah zich steeds ongelukkiger begon te voelen. Er hadden zich roddels
over haar verspreid, die ervoor zorgden dat ze een slechte reputatie kreeg op
school. Alle beschuldigingen en roddels bezorgden Hannah steeds meer littekens.
Ze begon zich steeds ongelukkiger te voelen. Tijdens het lezen begon ik steeds
meer met haar mee te leven. Het moet vreselijk zijn om zo nagekeken te worden
op school en niemand te hebben die de moeite neemt om je echt te leren kennen.
In
dit verhaal probeert Hannah aan de dertien personen duidelijk te maken wat de
consequenties van bepaald gedrag voor haar zijn geweest. Ze is niet uit op
wraak.
Clay
Jensen heeft Hannah al langere tijd leuk gevonden, maar hij durfde er niks mee
te doen. Hij voelt zich schuldig dat hij er niet voor haar is geweest. Tijdens
het verhaal voelt hij zich nog schuldiger, omdat hij op de cassettes staat,
maar is dat wel juist?
Nadat
ik het boek uit had, moest ik het verhaal laten bezinken en bleef het door mijn
hoofd spoken. Ik vind het knap hoe Asher de boodschap van het verhaal over
brengt. Kleine dingen, zoals een grap, uitspraak of handeling, kunnen soms al
een grote impact hebben op andermans leven. Met dit boek laat hij zien dat je
rekening moet houden met anderen en goed moet nadenken over wat je eigenlijk
zegt. Welke gevolgen of acties kunnen jouw opmerkingen voor een ander hebben?
Kijk goed naar hoe mensen zich voelen en probeer er voor mensen te zijn. Clay
heeft er spijt van dat hij er niet voor Hannah is geweest, terwijl hij achteraf
gezien, meerdere signalen heeft gehad om te kunnen zien dat het niet goed ging
met Hannah.
Knap
werk van Asher hoe hij dit zware onderwerp, zelfmoord, heeft beschreven!
Geschiktheid voor de beoogde lezer
Dit
boek is geschikt vanaf de leeftijd vijftien/zestien jaar. Daarmee categoriseer
ik het boek bij adolescenten ook wel young adult boeken genoemd. Dit is een
hier-en-nu verhaal. Hierdoor is de herkenbaarheid van de lezer groot. De lezer
kan zich goed inleven in het verhaal. Hier-en-nu verhalen bieden ook een kijk
op de mentaliteit, ideeën, normen en waarden. (Coillie, 2007)
Dit
is een boek waardoor je meteen gegrepen wordt, het verhaal zal leerlingen
waarschijnlijk ook aanspreken. Er zullen onderwerpen naar voren komen, die
misschien herkenbaar zijn voor een pester,
maar misschien ook wel omdat je zelf het gevoel hebt gepest te worden. Het is
een boek waarin de spanning op de juiste manier is opgebouwd, hierdoor zorgt
het ervoor dat het je niet meer loslaat. Je kunt niet meer stoppen tot alle
bandjes zijn afgeluisterd…..net als Clay.
Coillie, J. (2007). Leesbeesten
en boekenfeesten. Leuven: Davidsfonds
Asher, J. (2010). Thirteen reasons why. Rotterdam: Lemniscaat
Beste Offra,
BeantwoordenVerwijderenbedankt voor het plaatsen van je recensie.
Toen ik de titel en het boek zag, dacht ik inderdaad ook aan een docent die dit boek had aangeraden. Ik heb het boek in een aantal dagen uitgelezen.
Ik ben het helemaal met je eens dat je wordt gegrepen door het verhaal van Hannah en haar cassettebandjes. Tijdens het lezen vraag je je constant af waarom ze het zo heeft gedaan en waarom niemand haar kon helpen. De vraag blijft inderdaad: waarom staat Clay ook op een van de cassettebandjes? Tijdens het lezen voelde ik me net als Clay machteloos.
Jij gaf al aan Offra, dat er duidelijk werd aangegeven wie aan het woord was, Hannah of Clay. Dit was een goede zet van de schrijver, alhoewel ik moet bekennen dat ik me af en toe vergiste, omdat ik zo in het verhaal zat, dat ik niet in de gaten had dat er weer van personage gewisseld was.
Het boek is inderdaad geschikt voor jongeren vanaf een jaar of 15. Ik denk dat het voor de onderbouwleerlingen te heftig is om te lezen. Ik moest zelf ook een aantal keren slikken. Het blijft natuurlijk altijd de vraag welke gevoelens jongeren krijgen als ze dit boek lezen, maar het feit blijft dat wat je al aangeeft Offra, dat leerlingen erover na zullen gaan denken. Ik zou het boek dus wel kunnen aanraden, want het boek inspireert van begin tot het einde!
Dus: dit boek is een goede keuze Offra!
Reactie op de recensie van “Thirteen reasons why” van Offra Drop – door Annika van Klinken
BeantwoordenVerwijderenIk heb ook het boek “Thirteen reasons why” gelezen. In de les fictie is dit boek door de docent gepromoot. Ik was erg benieuwd naar het verhaal vanwege de heftige thematiek die naar voren komt. Zodoende heb ik besloten om dit verhaal te lezen en te gebruiken voor de fictieblog.
Ik vond het een bijzonder verhaal omdat je in de huid kruipt van de persoon die zelfmoord heeft gepleegd. Zulke verhalen ben ik zelf nog niet tegengekomen en was toch wel erg benieuwd hoe de schrijver dit heeft vormgegeven.
Offra, je geeft aan dat jij jezelf afvroeg wat de reden kan zijn om dertien mensen mee te nemen in een zelfmoord. Dezelfde gedachte had ik voordat ik aan het boek begon.
Ik kan mij goed vinden in de uitspraak van Offra dat Asher de boodschap op een knappe manier overbrengt. Hij weet goed aan te geven hoe een kleine opmerking een sneeuwbaleffect kan creëren in iemands gedachten en dat dit kan leiden tot zelfmoord.
Het verhaal zet je aan het nadenken over hoe jij overkomt op andere mensen en hoe belangrijk sommige opmerkingen kunnen zijn.
"No one knows for certain how much impact they have on the lives of other people. Oftentimes, we have no clue. Yet we push it just the same." (Thirteen reasons why, p. 156).
Het citaat heb ik bewust in het Engels toegevoegd. De vertaling naar het Nederlands laat te wensen over.
Ik vond het vooral bijzonder dat een docent in het verhaal was verwerkt en ook op één van de tapes stond. Een docent kan voor een leerling ontzettend belangrijk zijn en een grote rol spelen in hun leven. Door het lezen van het verhaal ben ik mij nog meer gaan realiseren dat je als leerkracht écht met leerlingen moet praten in plaats van over de leerling.
- Asher, J. (2010). Thirteen reasons why. Rotterdam: Lemniscaat