Net als Helen (en een groot aantal medestudenten)
heb ik de dichtbundel ‘Ik zoek een woord’ van Hans en Monique Hagen gelezen. Deze
dichtbundel heb ik in de boekenkast staan en ik blijf van deze dichtbundel
genieten. Deze dichtbundel heb ik vrij frequent aan mijn beide dochters
voorgelezen toen ze klein waren en net als ik genoten ze van de gedichten.
Regelmatig pak ik deze dichtbundel om te genieten van een aantal gedichten,
waarna ik de bundel weer voor een tijdje terugzet in de boekenkast.
Helen beschrijft onder het kopje ‘Mijn
mening’ “Bij poëzie is het altijd zo interessant dat de verschillende smaken
van mensen naar voren komen. Wat de één prachtig vindt kan voor de ander echt
afschuwelijk zijn. Eén van de gedichten waar ik niets mee heb is van Erik van
Os:
Wens
Ik wou dat ik een mooi gedicht was
en jij leerde mij uit je hoofd
en toen je mij voordroeg in de klas
werd ik mooier dan ik was.
(Ik zoek een woord, P. 55)
Dit soort gedichten zijn wat mij betreft
te makkelijk en saai. Alsof iemand dit even snel bedacht heeft en opgekrabbeld
heeft op een bierviltje.”
Zelf heb ik mooie herinneringen aan dit
gedicht, doordat het door zijn eenvoud gemakkelijk aan te leren is aan jonge
kinderen. Mijn kinderen vonden het geweldig om dit gedicht voor te dragen toen
ze een jaar of vier waren. Als moeder vind ik het daardoor nog steeds een
prachtig gedicht. Dat geeft dus aan dat het bij een gedicht ook belangrijk is
welk gevoel het bij jou oproept.
Normaal gesproken lees ik nooit een
gedichtenbundel, omdat ik veel gedichten te zwaar vind. Ik houd van gemakkelijk
leesbare gedichten, waarbij ik geen moeite hoef te doen om de diepere betekenis
te begrijpen. Een gedicht moet mij direct aanspreken, anders haak ik af. Deze
dichtbundel spreekt mij zeer aan door de toegankelijkheid van de gedichten.
Mijn favoriete gedicht van Monique en
Hans Hagen.
Liefste
ik
zoek een woord
een
heel nieuw woord
een
woord dat niemand kent
ik
zoek een woord
dat
zeggen wil
dat
jij de liefste bent
Dit gedicht las ik al voor aan mijn
kinderen toen ze nog geen jaar waren. Het is jarenlang een vast ritueel geweest
om dit gedicht op te zeggen vlak voor het slapen gaan. Het roept bij mij
gedachten op aan de onbezorgde tijd van mijn eigen kinderen toen ze klein
waren.
Door de toegankelijkheid van de
gedichten in deze bundel is de bundel zeer bruikbaar binnen het vmbo. Momenteel
ben ik gestart met een poëzieproject, waarbij de leerlingen hun eigen poëziebundel
maken. Ik heb een aantal gedichten uit de bundel gebruikt ter inspiratie voor
de leerlingen. Leerlingen mochten aangeven wat ze het mooiste gedicht vonden en
uitleggen waarom ze voor dit gedicht kozen. Verder hebben we besproken wat de
dichter met het gedicht wilde zeggen. Nu starten ze zelf met het schrijven van
een gedicht, redigeren van een gedicht en hun eigen gedicht verbeteren.
Uiteindelijk maken ze een illustratie bij hun gedicht en worden al deze
gedichten gebundeld in een iBook. Ik hoop door dit project te bereiken dat
poëzie toegankelijker wordt voor mijn leerlingen en zij ook leren genieten van
gedichten.
Zoals Helen al aangaf, bevat deze bundel
serieuze gedichten en speelse gedichten met humor en is deze bundel voor brede
lagen van de bevolking uitstekend bruikbaar. Daardoor kan ik deze bundel
gebruiken in mijn 1e en 2e klas vmbo, waarbij mijn doel
is dat leerlingen gedichten leren te waarderen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten