Toen ik nog een reactie moest schrijven over een jeugdboek en op het blog
keek welk boek ik graag zou willen lezen, viel mijn keuze direct op Kruistocht
in spijkerbroek. Ik heb goede jeugdherinneringen aan het boek en heb het op de
lagere school voor de eerste maal gelezen. Zelden lees ik een boek vaker dan
eenmaal, maar Kruistocht in spijkerbroek is hier een uitzondering op. In mijn
jeugd heb ik het voor een tweede maal gelezen en nu weer voor dit fictieblog.
Thea Beckman is in staat om beeldend te vertellen over de periode die ze
beschrijft. Kruistocht in spijkerbroek voert je mee naar de Middeleeuwen. Je
krijgt als lezer een beeld van de leefomstandigheden tijdens de Middeleeuwen.
Ik kan me goed vinden in het onderstaande citaat uit de recensie van Pia.
“Het geschetste wereldbeeld is heel realistisch, natuur, kleding en steden
zijn precies beschreven. In 1212 zijn inderdaad twee Kinderkruistochten
geweest. De vraag is alleen of het daadwerkelijk om kinderen ging, of om
ontheemde boeren (de vertaling van het Latijnse pueri, jongens, kan in de Middeleeuwen beide betekenissen hebben).
In combinatie met de tegenstelingen in de twintigste eeuw, de leef- en
ervaringswereld van de jonge lezer, roept Beckman met haar beschrijvingen een
gevoel voor de cultuur en de tijdgeest anno 1200 op.”
Ik kan me ook vinden in de volgende opmerking van Pia:
“En toch, ondanks alle veranderingen en ontwikkelingen blijft Kruistocht in spijkerbroek een boeiend,
spannend en ontroerend boek. Juist ook omdat het universele, principiële
waarden en normen als hoofdthema heeft.”
Ondanks dat er veel veranderd is en de leefomstandigheden heel anders zijn,
blijft Kruistocht in spijkerbroek aanspreken, mede door de herkenbare
universele, principiële waarden en normen van het hoofdthema. Leerlingen kunnen
zich ook identificeren met de hoofdpersoon Dolf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten