Reactie op de recensie "Ik zoek een woord" van
Helen Uijlenbroek door Erik Vloedgraven
Net als Helen (en een
groot aantal andere medestudenten) heb ik de dichtbundel ‘Ik zoek een woord’
van Hans en Monique Hagen gelezen. Net als een aantal andere medestudenten kwam
ik bij deze dichtbundel uit door de recensie van Helen. Dat ik die recensie las
en daardoor bij de dichtbundel uitkwam, is voor mij een groot geluk; ik heb
genoten van de dichtbundel.
Helen beschrijft onder
het kopje ‘Mijn mening’ dat ze vooral
geniet van gedichten met tekeningen of humor erin. Qua humor is er genoeg te
kiezen in de bundel ‘Ik kies een woord’. Dat zorgde ervoor dat ik, ondanks dat
ik weinig poëzie heb gelezen in mijn leven, erg genoten heb van deze bundel. De
humor maakt deze bundel geschikt voor mensen die voor het eerst met poëzie in
aanraking komen. Mede daarom vind ik de bundel net als Helen uitstekend
geschikt voor leerlingen op de middelbare school. Ik ga zeker een aantal
gedichten gebruiken in mijn lessen poëzie in de onderbouw. Eén van de gedichten
waar ik het meest van genoot was van Gil van der Heyden en heet ‘Briefje’:
‘Briefje geschreven.
Tot een propje gedraaid.
Achter de rug van de leraar
in haar richting gemikt.
Karin zien knikken.
Briefje in haar hand.
Gelezen dat ik vroeg:
‘Schat, loop je nu met mij?’
Warm en rood geworden.
Van zenuwen pukkel opengekrabd.
Karin verdomme.
Briefje was voor Els bestemd.’ (Ik zoek een woord,
p.134)
Gedichten als deze
zorgden ervoor dat ik de bundel met een glimlach op mijn gezicht heb
uitgelezen. Toch zitten er ook zwaardere gedichten in de bundel. Deze zijn
bruikbaar om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken. Zo is het gedicht ‘Recht
op vrije meningsuiting’ (Ik zoek een woord, p. 110) heel bruikbaar om de
recente terroristische aanslagen te bespreken. Daarbij is genoeg ruimte om
nuance aan te brengen en respectvol te praten over actualiteit. Daar is poëzie
zeer geschikt voor.
Doordat deze bundel
serieuze gedichten en speelse gedichten met humor bevat, is deze bundel zoals
Helen al aangaf voor brede lagen van de bevolking uitstekend bruikbaar.
Daardoor kan ik deze bundel gebruiken in mijn eerste klas VMBO-HAVO en in mijn
derde klas HAVO. Ik hoop dat mijn leerlingen dan net zoveel plezier aan poëzie
beleven als ik had tijdens het lezen van deze bundel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten