instructie


Gezamenlijk digitaal leeslogboek





In dit gezamenlijke leeslogboek kun je recensies plaatsen bij volwassenenromans en jeugdboeken.
Van elke student wordt verwacht dat h/zij in periode drie 10 boeken leest: 5 jeugdboeken en 1 jeugdpoëziebundel leest. Over minimaal 2 gelezen boeken schrijf je een recensie, die geplaatst wordt in het digitale leeslogboek. Je bent dan de eerste die over dat boek schrijft. Daarnaast schrijf je bij minimaal 2 boeken die door anderen zijn ingebracht een reactie op hun recensie nadat je het betreffende boek gelezen hebt. Bij de overige 2 boeken mag je kiezen tussen het schrijven van een recensie of het reageren op de recensie van een klasgenoot.
De fictieblog (digitaal dossier B) wordt gewaardeerd met voldaan/niet voldaan. Kennis van en over de jeugdboeken is een pré bij de landelijke kennistoets.


Een stukje techniek:
Allereerst heb je een Google-account nodig om deel te kunnen nemen aan deze blog. Wanneer je reageert op de uitnodiging, krijg je de mogelijkheid om dit aan te maken. Met je nieuwe Google-account kun je inloggen op de blog en bijdragen plaatsen.

Op de welkompagina vind je vier tabs: één voor recensies (startpagina), één voor werk in uitvoering, één voor instructie en één voor opmerkingen. Wanneer je de tab 'startpagina 'aanklikt, kom je op een pagina waar je berichten kunt 'posten'. Hier kun je dus je recensie (met eventuele plaatjes) kwijt. Dit kun je het beste doen, door in het scherm van Blogger te werken (dus niet knippen en plakken vanuit Word). Met de knoppen bovenaan het scherm kun je de tekst naar jouw smaak opmaken. Wanneer je even wilt stoppen met werken, klik je op 'opslaan'. Nadat je later je recensie hebt afgemaakt, klik je pas op 'publiceren'. Zorg ervoor dat je je tekst ook nog op een andere manier bewaart. Er gaat weleens iets mis met een blog.
Als je een plaatje wilt toevoegen, plaats je de cursor op de plek waar het plaatje moet komen en klik je op het icoontje 'afbeelding toevoegen' (in de werkbalk boven het tekstvak). Je komt dan in een scherm waarin je op verschillende manieren een plaatje kunt zoeken. Zelf bewaar ik altijd een plaatje vooraf in 'mijn afbeeldingen'op de computer. Dat kan natuurlijk ook op een geheugenstick, dropbox of iets anders. Vervolgens zoek ik in het zoekscherm van Blogger het bestand van mijn plaatje. Dubbelklikken en klaar.
Het is verstandig om je tekst ergens halverwege af te breken met een knopje 'meer lezen'. Dit doe je door de cursor op de plek in de tekst te plaatsen waar je wilt afbreken. Vervolgens klik je op het icoontje 'jump break invoegen' en de scheiding wordt ingevoegd.
De andere icoontjes kun je gebruiken om je tekst nog een beetje te 'finetunen', als je dat nodig vindt.
Tenslotte kun je nog klikken op 'voorbeeld'. Je krijgt dan een (jawel!) voorbeeld te zien van je publicatie. Als je daarmee akkoord bent, klik je op 'publiceren'.
De pagina 'opmerkingen'is bedoeld voor ideeën, opmerkingen, o.i.d. die je ook nog kwijt wilt.
Als beheerder kan ik achteraf ook nog dingen veranderen of toevoegen aan jouw blog, dus als het helemaal niet lukt....





Deadlines voor aan te leveren teksten per student voor het digitale leeslogboek:
Nog niet bekend. De deadline voor de totale blog is vrijdag 1 april (serieus).





Eisen recensie:

  • Gegevens boek (auteur, jaar van uitgave (1e druk), titel, plaats van uitgave: uitgeverij);
  • Afbeelding voorkant boek toevoegen;
  • Korte(!) samenvatting van het boek;
  • Mening over het boek (ongeveer 1 A4’tje). Zie onderaan deze pagina op welke punten je zoal kunt ingaan bij het schrijven van je mening;
  • Je neemt één of meerdere citaten op uit het werk om je mening toe te lichten (die jou aanspreken / aan het denken zetten / …);
  • Citaten geef je weer volgens de APA-normen. In een recensie doe je dat het mooiste op de volgende manier: ".............citaat..........." (Het Grote Misschien, p. 250).
  • Geschiktheid voor de beoogde lezer met argumentatie.


Eisen reactie op een ander:

  • Geef duidelijk aan op welke passage je reageert door aan te geven op wie je reageert en door de betreffende passage kort samen te vatten alvorens je je reactie noteert.
  • Je moet beargumenteren waarom je het wel/niet eens bent met de vorige schrijver.
  • De argumenten dienen te maken te hebben met de inhoud, vorm of het beoogde lezerspubliek van het boek (dus geen persoonlijke aanvallen!); citeren uit een boek mag;
  • Een reactie met daarin je eigen visie verwerkt, is ongeveer een ½ A4’tje lang.
  • Het is niet de bedoeling dat twee mensen steeds op elkaars uitspraken reageren t.a.v. één boek (het gaat er dan ook niet om gelijk te krijgen, het gaat er wel om elkaars visies te leren kennen). Op een recensie kunnen wel meerdere reacties komen, maar dan geschreven door meerdere lezers. Zelf geef je dus één reactie per recensie.


Bij het schrijven van de recensie, kun je ingaan op onderstaande vragen:

  1. Zijn de situaties/hoofdpersonen die de auteur beschrijft levensecht? Noteer voorbeelden waar dat wel of niet het geval is.
  2. Kon je je identificeren met de (hoofd)personages? Hoe kwam dat?
  3. Vond je het moeilijk om het boek in één keer uit te lezen? Hoe kwam dat? Als je het achter elkaar uitlas, wat dreef je dan daartoe?
  4. Noteer de passage die je het sterkst trof, die je het mooist of meest ontroerend vond.
  5. Noteer (eventueel) de passsage die je beschouwt als de slechtste, de meest overbodige, de onwaarschijnlijkste... (Motiveer natuurlijk telkens waarom je zo denkt.)
  6. Wat vond je van het einde van het boek?
  7. Je globale indruk van het boek, bijvoorbeeld: spannend, ontroerend, saai, het liet je onberoerd. Probeer in je beschrijving niet aan de oppervlakte te blijven, maar diepgang te geven aan je leeservaring.
  8. Denk je bij dit boek aan een bepaalde verwerkingsopdracht voor in de klas? Welke opdracht? Welke klas? Motiveer je antwoorden.


Labels:

Wanneer je een recensie plaatst, is het van belang dat je aangeeft welke labels van toepassing zijn op het besproken boek. Per label zijn de boeken namelijk te ordenen. Dit laatste kan handig zijn als je bijvoorbeeld wilt weten welke adolescentenromans er gerecenseerd zijn of hoeveel boeken je zelf al hebt gerecenseerd op de blog!

De labels die je altijd moet gebruiken, zijn:
  • de naam (voor- en achternaam) van de recensent (je eigen naam dus)!
  • recensie of reactie
  • titel boek (volg de schrijfwijze van de eerste recensie!)

De labels die verder gebruikt dienen te worden (indien van toepassing), zijn:
  • jeugdboek;
  • adolescentenroman;
  • volwassenenroman;
  • makkelijk lezen;
  • poëzie 
  • non-fictie;
  • een genre-aanduiding. Kies één of meerdere van de volgende aanduidingen: avontuur, romantiek, humor, geschiedenis, probleemboeken, fantasy/science fiction, psychologisch, reisverhaal, sprookje, detective, thriller, ontwikkelingsroman, oorlog


Heel veel succes met het maken van de recensies, je reacties en natuurlijk met de deelname aan deze blog!


Yvette, Iris, Arjen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten