zaterdag 16 januari 2016

Ime van Berloo, recensie De vliegeraar, adolescentenroman


Recensie ‘De vliegeraar’               door Ime van Berloo (NeD1B)

Gegevens boek
auteur:                                   Khaled Hosseini
jaar van uitgave:                    2003
titel:                                        De vliegeraar
plaats van uitgave:                 Amsterdam
uitgeverij:                               De bezige bij
 
Samenvatting van het boek
Amir en Hassan zijn gevoed door dezelfde min en groeien samen op in Kabul. Ondanks het grote klassenverschil zijn de vrienden onafscheidelijk. Bij de jaarlijkse vliegerwedstrijd in Kabul is Amir de vliegeraar, degene die het touw van de vlieger in handen heeft. Hassan is zijn hulpje, de vliegervanger. 'Voor jou doe ik alles!' roept Hassan hem toe voordat hij wegrent om de vallende vlieger uit de lucht op te vangen. Die grenzeloze loyaliteit is niet wederzijds. Wanneer er iets vreselijks gebeurt met Hassan verraadt hij zijn trouwe metgezel. Na de Russische inval vluchten Amir en zijn vader naar de Verenigde Staten. Amir bouwt er een nieuw bestaan op, maar hij slaagt er niet in Hassan te vergeten. De ontdekking van een schokkend familiegeheim voert hem uiteindelijk terug naar Afghanistan, dat inmiddels door de Taliban is bezet. Daar wordt Amir geconfronteerd met spoken uit zijn verleden.

Persoonlijk waardeoordeel
Het verhaal van ‘de vliegeraar’ vond ik een indrukwekkend verhaal.
Indrukwekkend en bijzonder beschreven vind ik de vriendschap tussen Amir en Hassan. Deze twee Afghaanse jongens zijn samen opgegroeid en hebben daardoor een hechte vriendschap ontwikkeld. Een passage in het boek waar deze hechte vriendschap naar voren komt is bijvoorbeeld het deel waarin Amir en Hassan samen de vliegerwedstrijd van Kabul winnen: “
Ik sloeg mijn vrije arm om Hassan heen en we sprongen op en neer, allebei lachend, allebei huilend. ‘Je hebt gewonnen, Amir, agha! Je hebt gewonnen!’
‘Wíj hebben gewonnen! Wíj hebben gewonnen!’ was het enige wat ik kon zeggen.
(De vliegeraar, p. 66)
Dat deze vriendschap puur maar ook bijzonder en breekbaar is blijkt uit het gedeelte net nadat Amir en Hassan de vliegerwedstrijd gewonnen hebben:
‘Hassan!’riep ik. ‘Je moet ermee terugkomen!’ Hij sloeg al bijna de hoek om, sneeuw omhoogschoppend met zijn rubberen laarzen. Hij bleef staan en draaide zich om. Hij vormde met zijn handen een kom rond zijn mond. ‘Voor jou doe ik alles!’ riep hij. Toen glimlachte hij zijn Hassan-glimlach en verdween de hoek om. De volgende keer dat ik hem zo zonder verlegenheid zag glimlachen was zesentwintig jaar later, op een verbleekte polaroid. (De vliegeraar p. 66)

Dat de vriendschap tussen Amir en Hassan bijzonder maar breekbaar is komt door het klassenverschil van de twee jongens. Amir is een Pashtun van het volk soennieten en Hassan een hazara binnen de sjiieten.
Dit brengt mij op het tweede argument waarom dit boek bijzonder en indrukwekkend is. Voor mij is dit boek namelijk een kennismaking met een cultuur waarvan ik nog niet zo veel wist, de Afghaanse cultuur. Dat er al jarenlang veel onrust heerst in Afghanistan is niet nieuw voor me. Wel nieuw voor me zijn de achtergronden van deze onrust die beschreven worden in dit boek en beleefd worden vanuit de hoofdpersoon Amir.
Het verschil in klasse tussen Amir en Hassan blijkt in het boek onder andere in de volgende passage:
‘Toen ik op een dag in Baba’s studeerkamer in zijn spullen snuffelde, vond ik één van de oude geschiedenisboeken van mijn moeder. Het was geschreven door een Iraniër die Khorami heette. Ik blies het stof eraf, smokkelde het die avond mee naar bed en kwam er tot mijn verbijstering achter dat er een heel hoofdstuk in stond over de geschiedenis van de Hazara’s. Een heel hoofdstuk gewijs aan het volk van Hassan! Ik las dat mijn volk, de Pashtun, de Hazara’s had vervolgd en onderdrukt. Dat de Hazara’s in de negentiende eeuw tegen de Pashtuns in opstand hadden willen komen, aar dat deze ‘hen met onbeschrijflijke bruutheid hadden onderdrukt’.
(De vliegeraar, p.13)
Deze achtergronden worden niet zakelijk beschreven in het boek maar worden verweven in het verhaal waardoor ik tijdens het lezen steeds meer begrip kreeg voor de personages van Amir en Hassan.

De bijzondere vriendschap tussen Amir en Hassan en de achtergrondinformatie over de geschiedenis van Afghanisatan en de klassenverschillen in dit land hebben het boek ‘De vliegeraar’ voor mij een mooi en indrukwekkend boek gemaakt om te lezen.
 
Geschiktheid voor de beoogde lezer
Het boek ‘De vliegeraar’ is een adolescentenroman.
Omdat er veel achtergrondinformatie wordt gegeven over de situatie in Afghanistan die essentieel is om het verhaal te kunnen begrijpen, is het boek waarschijnlijk nog te moeilijk voor de jongere lezer. Een adolescent zou dit verhaal wel goed kunnen begrijpen en er van kunnen leren.
De stijl van schrijven die Khaled Hosseini gebruikt, is namelijk aangenaam waardoor het verhaal goed leesbaar is. Dit zal dan ook bijdragen aan de ontspannende functie van dit boek, een functie die voor adolescenten belangrijk is bij het lezen van boeken (Coillie, 2012).
 De achtergrondinformatie over de situatie en gebeurtenissen in Afghanistan zijn voor zowel adolescenten als volwassenen die weinig weten over Afghanistan en de geschiedenis van dit land erg leerzaam. Daarmee heeft het verhaal in ‘De vliegeraar’ ook zeker een informatieve functie (Coillie, 2012).
Daarnaast kan de vriendschap tussen Amir en Hassan voor adolescenten een voorbeeld zijn van een vriendschap tussen twee jongens uit verschillende klassen.
Tegenwoordig groeien adolescenten op in een tijd waarin klassenverschillen niet altijd positief benaderd worden. Minderheden als vluchtelingen worden in ons land wel eens neergezet als lastig, als een andere klasse of als een minderheid waar binnen ons land geen ruimte voor is.
Het verhaal in ‘De vliegeraar’ laat zien dat een vriendschap tussen twee jongens mogelijk is, ondanks het klassenverschil of de problemen die er spelen in een land. Hiermee wordt ook de opvoedende functie van jeugdboeken worden toegevoegd aan de functies van jeugdboeken die te herkennen zijn in dit verhaal (Coillie, 2012).
Ondanks de klasseverschillen hebben deze twee jongens een hechte vriendschap en leren ze veel van elkaar. Ook jaren later, wanneer de vrienden al langere tijd gescheiden leven, leren zij nog steeds veel van elkaar en maken ze deel uit van elkaars leven.
Bronnen:
Coillie, J. (2012). Leesbeesten en boekenfeesten. Leuven: Davidsfonds.

Hosseini, K. (2003). De vliegeraar. Amsterdam: De bezige bij.



4 opmerkingen:

  1. Reactie op de recensie van "De vliegeraar" van Ime van Berloo

    Je beschrijft dat je De vliegeraar van Khaled Hosseini indrukwekkend vond, met name vanwege de achtergrondinformatie over de geschiedenis van Afghanistan. Deze achtergronden worden verweven in het verhaal van dit boek en je kreeg door het lezen hiervan steeds meer begrip voor de personages Hassan en Amir. Ik sluit me hier compleet bij aan.

    Ik ben het helemaal met je eens wat betreft de geweldige indruk die het boek bij me achterliet. Je krijgt als lezer een kijkje in de cultuur van een land dat je niet kent en krijgt te maken met begrippen en gewoonten die onbekend zijn.

    De manier van beschrijven van meneer Hosseini is bijna fabelachtig. Hij neemt je in zijn beschrijvingen mee naar het Kabul van 1970 en laat je door zijn schrijfstijl de kleuren, het weer en bijna de geuren van de stad zien en ruiken. De roman vertelt een heftig verhaal met diverse tijdsprongen, maar weet de plaatselijke tijd en stijl heel goed te verwoorden. Je waant je als (Nederlandse) lezer in een ver, bijna sprookjesachtig, land met warme, liefdevolle, maar ook negatieve en kortzichtige mensen.

    Het verhaal van Amir en Hassan is inderdaad indrukwekkend en bijzonder. Mooi dat je dit koppelt aan het feit dat adolescenten deze vriendschap zouden kunnen waarderen of dat dit zelfs een "voorbeeld" zou kunnen zijn. Zeker in deze tijd waarin klassenverschil nog steeds een actueel probleem is. Daar wil ik nog aan toevoegen dat het boek ook de verschillende inzichten van de jongens laat zien. Juist doordat Hosseini op een prettige en makkelijke, maar vooral levendige en realistische manier schrijft kun je je als lezer goed inleven in de personages. Zelfs de verscheidenheid in denken en doen van beide jongens begrijp je, doordat de schrijver je zo goed laat identificeren met Hassan en Amir.

    Ime, ik sluit me compleet bij je aan. "De vliegeraar" is een kunstig stukje geschiedenis en benadrukt op een bijzondere manier de vriendschap tussen twee verschillende jongens. Khaled Hosseini neemt je daarbij mee op een kleurrijke en heftige reis naar Afghanistan en laat je nadenken over verschillen in cultuur, klassen en persoonlijkheden. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is een prima recensie, informatief en argumenterend. In het laatste gedeelte verwijs je vaak naar Coillie. Ik denk dat je hier kunt volstaan met 1 algemene verwijzing.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reactie op recensie de vliegeraar van Ime van Berloo.

    Beste Ime,
    Ik ben het volkomen met je eens dat het verhaal van ‘De vliegeraar’ indrukwekkend is. Ook ik vind het een prachtig boek, dat geweldig mooi is geschreven. Het verhaal greep mij al vanaf de eerste zin. “Op mijn twaalfde ben ik geworden wat ik nu ben, op een kille bewolkte dag in de winter van 1975.” (De vliegeraar p. 5) Khaled Hosseini schrijft een ijzersterk roman dat enkel lovende woorden verdient.
    De grenzeloze loyaliteit tussen twee vrienden heeft Hosseini prachtig mooi omschreven. Zoals jij al aangeeft wordt de hechtheid van de vriendschap goed omschreven middels de zin: ‘Voor jou doe ik alles!’ (De vliegeraar p. 66) Ik vind dit ook mooi omschreven in het fragment: “Ik klemde hem vast in een stevige omhelzing en plantte een kus op zijn wang. 'Waar was dat voor?' vroeg hij stomverbaasd en blozend. Ik gaf hem een vriendelijke por. Glimlachte: 'Je bent geweldig, Hassan. Je bent geweldig en ik hou van je” (De vliegeraar p. 44) Hier zie je ook de kwetsbare kant van Amir, aangezien hij voor het eerst zijn zelfverzonnen tekst aan Hassan laat horen.
    Jij omschrijft dat de breekbaarheid van de bijzondere vriendschap tussen Amir en Hassan komt door het klassenverschil. Ik vraag me af of de jaloezie van Amir hier niet ook aan bijdraagt. Vooral gezien het feit dat Hassan altijd veel aandacht kreeg van zijn eigen vader.
    Door het verhaal krijg je inderdaad veel kennis van de cultuur in Afghanistan. Mij heeft het vooral duidelijk gemaakt dat Afghanistan niet slecht is, maar de Taliban. Ook ben ik gaan inzien dat Afghanistan ook mooie tijden heeft gekend en zie ik het land niet enkel meer als een verwoest land.
    Ik vind dat je het klassenverschil goed hebt weergegeven middels de door jouw geciteerde passage van pagina 13. De manier van omschrijven is zoals ook jij aangeeft niet zakelijk, waardoor het leesbaar en te begrijpen is. Ik zou haast zeggen goed gedoseerd. Hierdoor sluit het goed aan bij de beoogde lezer. Ik ben het met je eens dat het een adolescentenroman is, dat zeker ook door volwassenen gelezen kan worden. Je omschrijft heel goed de opvoedende functie die het boek kan hebben voor adolescenten.
    Kortom een goede recensie over een teder en anderzijds spannend debuutroman van Khaled Hosseini over vriendschap en het gevolg van verraad en leugens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wil graag reageren op de recensie van Ime van Berloo over het boek 'De vliegeraar'.

    De eerste reactie die jouw recensie bij me oproept is naar aanleiding van de volgende mening uit je recensie: “Tegenwoordig groeien adolescenten op in een tijd waarin klassenverschillen niet altijd positief benaderd worden. Minderheden als vluchtelingen worden in ons land wel eens neergezet als lastig, als een andere klasse of als een minderheid waar binnen ons land geen ruimte voor is.”
    Ik vind het mooi om te zien hoe je hedendaagse actualiteiten koppelt aan het verhaal uit het boek ‘De vliegeraar’.
    In mijn dagelijkse lesgeven merk ik dat de vluchtelingenkwestie die nu speelt ook leeft onder jongeren. Ik merk dat sommige jongeren hier veel over nadenken en meedenken in deze kwestie. Er zijn ook jongeren die wel een mening hebben over deze kwestie maar die niet precies weten hoe de actualiteiten over vluchtelingen in elkaar zitten.
    Ik sluit me aan bij jouw mening dat het voor deze jongeren leerzaam zou kunnen zijn om het boek ‘De vliegeraar’ te lezen om meer te weten over de situaties van vluchtelingen en om een voorbeeld te nemen aan de bijzondere vriendschap in het boek.

    Zelf heb ik dit boek ook gelezen en ik vond inderdaad ook de vriendschap tussen Amir en Hassan heel duidelijk terugkomend in dit boek. Er wordt veel aandacht besteedt aan de gedachten van Amir over de vriendschap tussen hem en Hassan waardoor vriendschap heel duidelijk een thema is in dit verhaal.
    Aan het thema vriendschap wat je schreef in je recensie wil ik een motief koppelen. Het concrete motief, het terugkerend verhaalelement in dit verhaal wat ik herken is voor mij de vlieger (Boven, Dorleijn, 2015) .
    In eerste instantie zijn het Hassan en Amir die samen veel vliegeren. Amir stuurt de vlieger en Hassan is degene die alles voor Amir over heeft. Dit laat jij ook zin in de passage: “Hij bleef staan en draaide zich om. Hij vormde met zijn handen een kom rond zijn mond ‘Voor jou doe ik alles!’ riep hij.” (De vliegeraar, p. 66).
    Hassan gaat achter de vlieger aan om hem te pakken te krijgen en hem terug te brengen naar Amir. Dit symboliseert ook de vriendschap tussen Amir en Hassan. Amir bepaalt namelijk wanneer en hoe de vriendschap tussen de twee eindigt.
    Aan het einde van het verhaal gaat Amir met zijn geadopteerde zoon vliegeren. Nu is het Amir die de gevallen vlieger gaat ophalen voor zijn aangenomen zoon. Dit is eigenlijk de zoon van Hassan. De rollen zijn daarmee eigenlijk omgekeerd nu; Amir heeft alles over voor (de zoon van) Hassan. Dit wordt nu ook weer gesymboliseerd door de vlieger. Vandaar dat ik deze vlieger als concreet motief koppel aan het thema vriendschap.

    Samengevat sluit ik me aan bij het waardeoordeel wat jij geeft over ‘De vliegeraar’. Dit boek is bijzonder en indrukwekkend om te lezen, ook voor adolescenten. De bijzondere vriendschap over twee jongens in Afghanistan in tijde van oorlog is indrukwekkend beschreven door Hosseini.
    Voor mij was dit een reden om het boek ‘En uit de bergen kwam de echo’ van deze zelfde schrijver te lezen. Wanneer je geboeid bent door Hosseini, zal je dit boek ook erg mooi vinden om te lezen.

    Geraadpleegde bronnen:
    Boven, van, E. Dorleijn, G. (2015). Literair mechaniek. Bussum: Coutinho.
    Hosseini, K. (2003). De vliegeraar. Amsterdam: De bezige bij.

    BeantwoordenVerwijderen