woensdag 27 april 2016

Gedichten, ook met weinig rijm.
-Een reactie op de recensie van Ik zoek een woord.

De gedichtenbundel Ik zoek een woord,  krijgt veel positief commentaar op deze blog en de argumenten zijn hierbij meestal van praktische en leerzame aard. Zo zegt Heleen Uilenbroek in haar recensie: “Ik begin zo af en toe de les met een gedicht. Maar ik gebruik ook regelmatig een kort gedicht als begin voor een thema of als ik wil aansluiten bij een actuele gebeurtenis of nieuwe opdracht.”
Ik zoek een woord biedt zeker gedichten die geschikt zijn voor in de lessen en ik denk daar ook gebruik van te gaan maken. Een extra aanzet hiertoe biedt het lesmateriaal dat bij deze bundel is ontwikkeld. Negentien opdrachtjes zijn erbij bedacht, geschikt voor de lagere school en de middelbare school[1].
Bijzonder geschikt vind ik hierbij de link naar een les van Erik van Os. Op een gedreven, vriendelijke en serieuze manier oefent hij lagere schoolleerlingen een gedicht te schrijven. Volgens mij is een dergelijke les ook uitvoerbaar op de middelbare school.[2]

Dan over de papieren bundel. Gedichten die me positief verrasten waren onder andere de gedichten van Jan Arends en van Remco Campert. Ik kende de eerste dichter niet en de tweede niet als dichter. Het gedicht van de eerste dichter staat hieronder.[3] Een gedicht waarbij me opvalt dat er in elke regel wel een g-klank voorkomt, alleen  de voorlaatste versregel gewoon rijm bevat en er drie alliteraties te bespeuren zijn. Geen rijmschema dus. De vraagstelling die voor mij bij het gedicht past is: doen echte woorden pijn?

Ik
schrijf gedichten
als dunne bomen.

Wie
kan zo mager
praten
met de taal
als ik?

Misschien
is mijn vader
gierig geweest
met het zaad.

Ik heb
nooit
een echt woord gehoord
of het deed pijn.

Om pijn
te schrijven
heb je
weinig woorden
nodig.




[1] Hagen, H., en Hagen, M. 19 Lesideeën. Geraadpleegd op: 27 april 2016 van: http://hanshagen.nl/ik-zoek-een-woord-lesideeen/
[2] Os, van, E. Gedichtenworkshop. Geraadpleegd op: 27 april 2016 van: https://www.youtube.com/watch?v=en1OOAYRmas
[3] Hagen, H., en Hagen, M. (2015). Ik zoek een woord. (3e druk). Amsterdam, Antwerpen: Querido.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten