vrijdag 29 april 2016

Recensie hoe angst klinkt, Hans Hagen

Recensie hoe angst klinkt, Hans Hagen

Gegevens:

Titel:                              hoe angst klinkt
Auteur:                          Hans Hagen
Jaar van uitgave:          2012
Plaats van uitgave:       Amterdam
Uitgeverij:                     Querido


Samenvatting:

Op zoek naar jeugdpoëzie kwam ik al googelend de titel 'ik schilder je in woorden' tegen van Hans Hagen. Die zin vond ik zo mooi, dat ik op zoek ging naar deze bundel en op zoek naar dit werk van Hagen vond ik ook de titel 'hoe angst klinkt'. Deze bundel is geschikt voor 12 jaar en ouder. Het leek me interessant om te lezen hoe een dichter angst omzet in gedichten voor scholieren en daarom heb ik deze bundel aangeschaft. 
Het gaat over eenzaamheid, de eerste gevoelens van liefde en seksualiteit en over de dood.
De gedichten zijn licht en speels, zonder echt om de brei heen te draaien. Sommigen zijn ook heel onschuldig en gaan over de natuur, water of een sneeuwvlokje. Het thema wordt dus breed getrokken, wat het ook afwisselend maakt. Hoe klinkt angst bevat gedichten uit voorgaande bundels of uit eerdere publicaties, anderen zijn geïnspireerd op eerdere gedichten. Aangevuld met nieuw werk omvat het 50 gedichten, consequent zonder hoofdletters en leestekens.
Het zijn vrije verzen, soms met rijm, dan weer zonder, geen vaste ritmes of rijmschema's, maar toch ontbreekt het niet aan ritme en speelse klanken. 


Recensie:

Vooraf was ik nieuwsgierig hoe angst omgezet wordt in jeugdpoëzie. Hoe verwoord je angst zodat het aansluit bij de jeugd? Hierbij dacht ik aan serieuze, zware problemen als de dood, persoonlijk verlies en maatschappelijke spanningen. Ook aangezien in de huidige maatschappij angst regeert: angst voor andere culturen, angst om vrijheid te verliezen, angst voor terroristische groeperingen die onschuldige burgerslachtoffers maken, enzovoort. Dit vond ik niet in deze bundel. Deze bundel blijft dichter bij het dagelijks leven en de persoonlijke ontwikkelingen van kinderen en soms zelfs volwassenen. 2012 is natuurlijk ook geen 2016 en veel gedichten komen uit voorgaande publicaties.
Het hoofdstukje (voor zover je van hoofdstukken kunt spreken) 'uit zicht' vond ik het mooiste. Dit gaat over de laatste levensfase, de dood en de herinnering aan een dierbare. In mijn beleving gaat het om een vader of moeder.
Uit zicht is op zich al een mooie woordspeling, omdat het uitzicht is dat iemand uit zicht raakt.
De herinnering vind ik het mooiste, omdat je daar met het voorafgaande extra beladen bent, waardoor dit een soort finale wordt.

mis mij

nu 
zoveel jaren later
is er steeds meer
wat jij niet weet van mij
steeds meer wat ik vergeet
van toen wij samen
gingen kwamen

je stem trilt haast
niet meer in mij
je gezicht wordt zacht en vager
je glimlach wint het
van de ruzies die we deelden
overschaduwt het venijn
van toen we samen speelden

wat ik je vertellen moet
wordt groter
langzaam mis je meer van mij
ik loop jou jaren in
kom met gemak langszij
ouder ben ik straks
drijf ik je stilletjes voorbij
(p. 59)

Ik vind het mooi hoe de herinnering vervaagd en het missen groter wordt. Het feit dat de verteller of de lezer verder gaat, maar de toegesprokene overleden is. Het inhalen van de ander, omdat die blijkbaar vroeg gestorven is. 'langzaam mis je meer van mij' van de ene kant is die persoon natuurlijk al dood en mist hij/zij niks, maar de boodschapper gaat door en dat maakt die ander dus niet meer mee. Ik proef dat de verteller daarmee zit.
Ik heb niet veel ervaring met poëzie, ik poog soms zelf wel eens wat te schrijven en vind het het mooiste als je iets meer controle hebt over taal en boodschap. Ik vind het knap als je in vaste strofes ritme, rijm en klanken kunt combineren met mooie betekenisinhoud. In dit boekje zitten vooral vrije verzen die niet of niet gestructureerd rijmen. Dat vind ik persoonlijk jammer.
Dat maakt echter niet dat ik de mooie vondsten niet kan waarderen.

salto natale

het lam glijdt uit de moeder
de ogen blijven dicht
valt de wereld nu al tegen
verlangt het niet naar licht

het lam wordt opgetild uit stro
het krijgt een ijskoud bad
en als het nog geen adem wil
geen zucht
zwaait de boer het door de lucht

schrik klapt de longen open
het leven komt hem halen
lam is de dood ontvlucht
- salto natale

een klein teer lam
nog net op tijd gered
- o lief toekomstig kotelet
(p. 43)

Hier vind ik de laatste zin een mooie wending. Het hele gedicht is een strijd om het leven en in de laatste zin zit de ommekeer, waarvoor het dier eigenlijk de wereld in wordt geholpen: een stuk vlees.
De term 'salto natale' vind ik een mooie vondst. Een salto is ook een snelle wenteling, in dit geval een wenteling van dood of levend geboren worden.

Een gedicht waar wel een structurele rijm in zit en een vast ritme is vlinder.

vlinder

slapen dromen
zachtjes wiegen
als een vlinder
vredig vliegen

broos en roze
vleugels lang
voor de toekomst 
nog niet bang

de wereld lacht
soms zoet soms rauw
de wereld wacht ja
wacht op jou
(p. 41)

Dit is eigenlijk een soort lief wiegeliedje het beeld van een kwetsbare vlinder die dansend rondfladdert vind ik een mooie vergelijking met een broze roze baby en door het jamberitme wieg je automatisch mee.

Een laatste voorbeeld dat ik wil geven is het volgende:


dectie

ze zggeen
dat het neit utimakat
of je de ltteers in een wrood
op de geode ptaals zet
als je de ersete ltteer maar aan het bgien
en de ltaatse aan het enid shcijrt
spant ireedeen wat er saatt
woraam o woaram
weet die sekkul van nreldedans dat neit
met dat sfufe ktole dectie
dan hlaade ik mesihcsin ook enes een ngeen
in ptlaas van een dire of een tewe
(p. 14)

Ik vind dit ook een leuk manier van spelen met taal, de letters van woorden door elkaar schudden. Ik denk dat leerlingen dit ook een leuk gedicht vinden omdat het een soort puzzel is die je moet vertalen. Er wordt ook verkapt in gescholden op een docent en dat is iets waar zij soms ook wel eens de neiging toe zullen hebben als een cijfer tegenvalt. 

Als je deze bundel van Hans Hagen in je lessen zou willen gebruiken bij poëzie kun je dat prima doen als het over woordbetekenis en dubbelzinnigheid gaat of over creatief met taal omgaan. Als je het over rijmschema's, versvormen of vaste ritmes hebt, kun je beter naar andere gedichten zoeken. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten