Vallen van
Anne Provoost.
(in 2014,
verschenen in de 21ste druk.)
Provoost, A. Vallen.
(1994). Antwerpen, Houtekiet.
Inhoudsbeschrijving.
Lucas Beigne een jongen van ongeveer zeventien jaar, gaat in
de zomervakantie samen met zijn moeder twee weken naar het huis van zijn gestorven
opa. Een opa die vroeger racistische trekken heeft gekend. Lucas komt langzaam
iets over het verleden van zijn opa te weten, en wordt zelf ingepalmd door een
kleine club van rechtsradicalen. Een oude racist, genaamd Benoit, is
vriendelijk tegen Lucas en krijgt hem zover dat hij een brandbom in het toekomstige
asielzoekerscentrum gooit.
De enige persoon die Lukas helpt om te twijfelen aan de rechts-radicale
vriendschap, is Caitlin, zijn vriendinnetje van vroeger. Caitlin is joodse en
raakt aan het eind van het verhaal betrokken bij een auto-ongeluk. Lukas redt
haar uit de brandende auto, waarbij ze haar voet moet verliezen. Haar toekomst
als danseres is daarmee verkeken.
Persoonlijke reactie.
Werkt het in op de emoties van de lezer?
Een emotionele uitwerking op de lezer heeft het boek zeker.
De vragen die het verhaal al vrij snel oproept zijn: wat heeft Lucas Caitlin
aangedaan en waarom? Waarom ziet Lucas niet dat hij zich in de nesten werkt?
(Hoe) Komt Lucas hier uit? Welke rol heeft de opa van Lucas in de oorlog
gespeeld? Wat was de verhouding van de opa tot de buurvrouw, zuster Beate? Kan Caitlin Lucas zien als iemand die haar leven heeft gered? En waarom doet
Lucas´ moeder niets? De vragen, behalve de laatste twee, worden voor het eind
van het boek beantwoord. Boeiend is het verhaal hierom van het begin tot het
eind.
Is het een realistisch verhaal?
Het is toch wel een realistisch verhaal. Er worden asielzoekerscentra
in brand gestoken,
zoals bijvoorbeeld in Bautzen, in Saksen op 21 februari dit jaar. En daar wordt ook een rechts-extremistische groep verdacht van de aanslag. Het was zelfs zo erg dat er toeschouwers geapplaudisseerd hebben tijdens die brand.
zoals bijvoorbeeld in Bautzen, in Saksen op 21 februari dit jaar. En daar wordt ook een rechts-extremistische groep verdacht van de aanslag. Het was zelfs zo erg dat er toeschouwers geapplaudisseerd hebben tijdens die brand.
In Duitsland en ook in Nederland zijn er voldoende jongeren die
net als Lucas en Alex weinig tot geen besef hebben van de ellende die het
nationalisme en het racisme hebben aangericht in de Tweede Wereldoorlog. Door
dit gebrek aan kennis zullen deze jongeren ook kunnen denken dat je de
asielzoekers weg mag jagen en mag vernederen. Waarschijnlijk heerst er bij hen
een idee dat je met de ellende van een vreemdeling mag spelen, omdat deze de
keus hebben om weer te vertrekken. Wat niet klopt.
De flinter irrealiteit aan het verhaal, zit hem voor mij in
de tijdspanne waarin Lucas radicaliseert en in de geestelijke afwezigheid van
Lucas´ moeder.
Op de vijfde dag van de twee weken vakantie komt Lucas in
contact met de vriendelijke en krachtvolle racist. In de vijf dagen die daarop
volgen, werkt Lucas mee aan drie misdrijven. Dat gaat wel heel snel.
De moeder van Lucas, die Lucas tegen wil en dank meeneemt
naar het huis van zijn opa, is het hele
verhaal door weinig met haar zoon in gesprek. Op een enkel moment is ze bijzonder
ongeïnteresseerd in haar zoon. Er is dan net ingebroken in het huis en de
politie is langs geweest voor onderzoek. Lucas vertelt dit tegen zijn moeder.
Zijn moeder heeft buiten oude foto´s verbrand en komt met zwarte handen het
huis in, maar ze geeft geen uitleg. Lukas beschrijft dit als volgt: `Ze zei
alleen dat ze de stad introk en vroeg me of ik de zware grendel […] op de
zijdeur kon installeren. Vervolgens ging ze weg. Ze zei niet wanneer ze
terugkwam en vroeg niet wat mijn plannen waren. Ze maakte geen afspraak om
samen te eten of iets te doen. Ze vertrok als iemand die het niet de moeite
vindt ooit nog terug te keren.´[1]
Op een ander moment verlaat Lucas met zijn moeder het ziekenhuis.
Lucas stond na het redden van Caitlin onder shock en was ter controle meegenomen
naar het ziekenhuis. Lucas zit echter op weg naar het vakantiehuis echter nog
vol vragen en vraagt de ambulancier van alles over de comateuze toestand van
Caitlin. Het enige dat hierbij over de moeder wordt geschreven is : “ze
fluisterde me de hele tijd toe dat ik rustig moest blijven.”[2]
Wat waren de bedoelingen van de schrijver?
Over de bedoeling van het boek zegt de schrijfster onder
andere: `De aantrekkelijkheid voor het schrijven van dit boek lag voor mij in
het neerzetten van een antiheld`. Lucas
die door gebrek aan visie en durf meegesleurd wordt in het gebruik van geweld. [3] Dat doel
is bereikt. Maar de schrijfster bereikt nog meer. Lucas de onnozele, is ook
verliefd op Caitlin en luistert naar haar kritiek op het racisme van Benoit,
redt haar leven en trekt zich terug uit de rechts-radicale scène.
De antiheld heeft dus nog wel een mogelijke positieve toekomst.
Een tweede bedoeling van de schrijfster is om mededogen te
wekken met de meelopende racisten. ´[…]literatuur kan een middel zijn om toch je
solidariteit met de ´losers´ van onze maatschappij te behouden. In de
werkelijkheid zie je dikwijls dat het anders loopt: de publieke opinie trekt de
handen van de dader af. Zodra de dader is veroordeeld, denkt men dat het
probleem is opgelost. Op die manier blijven er nieuwe daders aantreden.´[4]
De schrijfster lukt het om sympathie te wekken voor de
antiheld van het verhaal: Lucas de racistische meeloper, die eigenlijk niet zo
goed weet of die vriendelijke racist ergens misschien toch gelijk heeft. Een
link tussen Lukas en de nieuwste losers van onze maatschappij: de aanhangers
van de zelfbenoemde Islamitische Staat, is hier snel gelegd. Kunnen we in de
publieke opinie ook nog mededogen hebben met de onnozele terrorist die
meegevochten hebben in Syrië? Ik wacht erop.
Voor wie is het boek
geschikt?
Voor vijftienjarigen die iets meer willen lezen dan een vlak
verhaal. Voor personen die niet bang zijn om zich te laten vallen in een
eigentijds verhaal met een historische achtergrond.
Welke
verwerkingsopdracht hierbij geschikt is?
´Schrijf een epiloog´ lijkt me geschikt, omdat het verhaal
open eindigt. Caitlin is haar droomberoep kwijt en weet niet zo een-twee-drie
wat ze met haar leven aan moet. Lucas heeft haar redding en haar verminking op
zijn geweten, net als zijn deelname aan de racistische scène.
Hoe zal het verder gaan met die twee?
Hieronder volgt tot slot van deze blog een mogelijk
antwoord.
Voorbeeld van een epiloog.
Lucas heeft na het onheil dat hij bij Caitlin had
aangericht, nog lange tijd nodig gehad om zich te realiseren dat hij op dat
moment niet anders had kunnen doen, dan dat wat hij deed. Hij bleef verliefd op Caitlin en begon haar
brieven te schrijven, waarvan hij er slechts enkele verstuurde. Op school,
terug bij zijn vrienden, vertelde hij weinig over de gebeurtenissen. Hij was
nooit volledig open geweest tegen zijn vrienden, dus ook na de vakantie niet.
De enige waar hij open tegen was, was Caitlin en tegen zijn dagboek dat hij
begon te schrijven.
Toen hij achttien was en klaar me school, koos hij ervoor een
technische opleiding te volgen. Machinebouw, dat leek hem interessant. Een
kettingzaag heeft echter nooit meer aangeraakt.
Caitin was besluitvaardiger dan Lucas en heeft vrij snel na
het ongeluk, gekeken hoe ze met haar handicap verder kon leven. Het heeft haar
veel tranen gekost om zich over haar afgezette been heen te zetten, dat wel. Na
de vakantie stortte ze zich op haar schoolwerk en al haar voormalige danstijd
besteedde ze vanaf dat moment aan het lezen en het studeren. Toen ze klaar was
met school, is ze rechten gaan studeren en haar hart ging open toen ze de kans
kreeg om met haar kunstbeen, mee te spelen in een amateur dansvoorstelling.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten