zondag 21 februari 2016

Kracht; Cees van Roosmalen

Auteur: Cees van Roosmalen
Titel: Kracht
Jaar van uitgave: 2011
Plaats van uitgave: Hasselt; Amsterdam



Samenvatting van het boek:

Na de dood van zijn moeder heeft de dertienjarige Niels het gevoel dat hij nergens meer bij hoort. Vooral als hij ook nog weg moet bij zijn oom en tante. Zijn lievelingsnichtje Amber is de enige die nog een beetje normaal tegen hem doet.  Waarom moet hij nu opeens anders tegen haar doen dan vroeger? Ze waren toch altijd samen aan het dollen?  Niels moet bij zijn vader gaan wonen, terwijl hij die man nauwelijks kent.
Ricardo, de 19-jarige zoon van zijn vaders vriendin, hoort wel ergens bij. Of beter gezegd, de rest hoort bij hem. Op een dag als Niels zich een goede hacker toont, mag hij meedoen met de groep.
Bier drinken, met z'n allen naar het voetbalstadion en op de uitkijk staan bij een geheimzinnig uitstapje. Zelfs Amber wil nu niks meer van Niels weten. Wil hij nog terug?


Mening over het boek:

Het boek geeft een goed beeld over hoe een jongen zich voelt na het overlijden van zijn moeder.
Je kunt je verplaatsen in de hoofdpersoon, omdat de dingen  die in het verhaal gebeuren, echt kunnen zijn. Niels is door de dood van zijn moeder labiel en sluit zich aan bij de verkeerde personen. Je vraagt je wel een aantal keren af waarom Niels heeft gekozen voor Ricardo en zijn vrienden en niet voor zijn nichtje Amber.  Gaat Niels zijn stiefbroer Ricardo qua gedrag en houding imiteren?
"Een grote groep supporters die zingend en hard klappend het stadion in lopen, dat is niet niks. Toeschouwers die het vertikken om een doorgang voor ons open te laten, duwen we weg. Een paar meter van me af zit een agent hoog op een paard. Hij doet niks. Ik zet mijn capuchon op en buig mijn hoofd." (p. 91)
Ik heb het boek in een aantal dagen uitgelezen. Je wilt doorlezen, omdat je benieuwd bent naar hoe het verhaal verdergaat. Het is een duidelijk lettertype en het leest lekker weg.
De passage die mij het meeste aanspreekt is als uit het verhaal naar voren komt dat Niels eigenlijk verliefd is op zijn nichtje Amber.
"Stappen van blote voeten op de gang. Daar zul je haar hebben. Ik kijk naar de spiegel en sla meteen mijn ogen neer. Jezus, staat ze daar achter mij in de deuropening van de badkamer, met alleen maar een strak T-shirt en een onderbroekje aan. In komische films slikken kerels overdreven als ze een blote vrouw opmerken. Het is belachelijk, maar ik moet ook slikken als ik nu opnieuw in de spiegel kijk." (r. 78).  Niels gaat bij Amber in bed liggen, maar dan gaat plotseling de deur open......
Het einde van het boek vind ik mooi, omdat Niels de kracht heeft gevonden om weer verder te gaan met zijn leven. Hij gaat weer bij oom Maarten wonen en krijgt verkering met Nina. Het volgende citaat spreekt mij ook erg aan.
' Misschien heb je bij je moeder niet altijd helemaal de kans gekregen om te ontdekken wat je kunt. Wie je bent."( r 174).

Ik vind het boek Kracht van Cees van Roosmalen al met al een mooi boek om te lezen. Het is een aanrader voor leerlingen van klas 2 van het voortgezet onderwijs. Kort na het voltooien van het boek is schrijver Cees van Roosmalen overleden. Dat geeft de titel nog wat extra allure.
Thema's als liefde, verdriet, het afzetten tegen de maatschappij, hooliganisme, ergens bij horen
 en voetbal zijn belangrijke items in dit boek en spreken dus vele jongeren aan. Ik kan het in de lessen gebruiken om leerlingen te overtuigen dat lezen leuk en ontspannend kan zijn. Verwerkingsopdrachten zijn dan misschien minder belangrijk.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten