zondag 28 februari 2016

Reactie op recensie van Offra Drop - Boek: ‘Thirteen reasons why’ van Jay Asher

Net als Offra Drop heb ik het boek ‘Thirteen reasons why’ gelezen. Zie hieronder mijn reactie op haar recensie.

Ook bij mij werd mijn interesse voor het boek aangewakkerd tijdens een college fictie. Onder andere waren het thema en de door de docent beschreven opzet van het verhaal voor mij aanleiding om het boek te lezen. Wat verder meespeelde was dat niet lang ervoor een zoon van een oud-collega zelfmoord had gepleegd. Hierdoor had het thema een extra lading.
Offra schrijft dat ze nieuwsgierig was naar de redenen waarom dit meisje zoveel redenen had om zelfmoord te plegen. Dat was iets wat bij mij niet meespeelde in de keuze. Ik denk dat het altijd meerdere redenen heeft. Misschien is aanleidingen zelfs een beter woord.
Ik deel alles wat Offra beschrijft over de opzet en het beleven van het verhaal. Ze schrijft ook “Nadat ik het boek uit had, moest ik het verhaal laten bezinken en bleef het door mijn hoofd spoken." Inderdaad...


Dit verhaal gaat onder je huid zitten.


Bij mij gebeurde dat door de ook door Offra beschreven opzet van het verhaal en de gebruikte lay-out. Ook het feit dat het een zogenaamd hier-en-nu verhaal is speelde mee. Offra schreef het al, een kenmerk van die verhalen is dat de lezer zich goed kan inleven in het verhaal. (Coillie, 2007)
Net als Offra vind ik het een boek voor adolescenten. De eerste druk is geschreven in 2007 en als je ziet wat de invloed van social media nu is en wat de gevolgen van bijvoorbeeld het huidige ‘sexting’ zijn, dan ben ik van mening dat het voor het VO (bovenbouw) en MBO heel bruikbaar is als een soort thema-boek. Het biedt veel mogelijkheden voor discussie, uitwerking en beleving. Op veel scholen wordt aandacht besteed aan het thema 'pesten', binnen zo'n project zou het heel goed passen.


Bronnen:
Asher, J. (2013). Thirteen reasons why. Rotterdam: Lemniscaat
Coillie, J. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leuven: Davidsfonds


Geen opmerkingen:

Een reactie posten