Recensie 'Buiten zinnen'

Boekgegevens:

Titel:              Buiten Zinnen
Auteur:             Mel Wallis de Vries
Jaar van uitgave:   1e druk 2007
Plaats van uitgave: The House of Books / Vianen, Antwerpen

Samenvatting:

Buiten zinnen is een boek dat gaat over vriendschap, verlies maar ook over obsessie en angst. Twee meisjes, Karlijn en Eva spelen in het boek de hoofdrol. Karlijn is erg populair op school en zit in de eindexamenklas. Na de dood van haar vriendin Karlijn krijgt Eva het dagboek. In het dagboek staat dat Karlijn het gevoel heeft dat ze wordt gestalkt. Ze heeft namelijk last van nachtmerries die telkens terugkomen en die erg realistisch lijken. In die droom is een man in haar kamer aanwezig en raakt haar ook aan. Karlijn kan niet langer fantasie en werkelijkheid van elkaar onderscheiden en slaapt ook slecht. Nadat Eva het dagboek heeft gelezen zet ze vraagtekens bij de dood van Karlijn. Ze vertrouwt het niet en gaat op onderzoek uit.

Eigen mening

'Hallo?' Stilte. Ik hoor iemand zwaar ademen, bijna hijgen. 'Hallo?' zeg ik nog een keer. 'Is daar iemand?' 'Dag Eva,' zegt plotseling een eigenaardige,vervormde mannenstem. 'Je bent vandaag erg ongehoorzaam geweest.' (Buiten zinnen, p. 181)

Bovenstaande passage uit het boek geeft een van de spannende momenten in het boek weer. Doordat de auteur veelvuldig gebruik maakt van 'situatiespanning' weet ze de aandacht van de lezer te krijgen. Gedurende het hele verhaal weet de auteur de spanning in het boek goed op te bouwen en ook vast te houden, deze constante spanningsboog noemen we ook wel detectiespanning. (Van Coillie p.144-146)

De gebeurtenissen in het boek worden erg realistisch beschreven en ook over de details in het boek is zorgvuldig nagedacht. De manier waarop alle kleine stukjes in elkaar vallen, ze kloppen allemaal. Ook de hoofdpersonages zouden levensecht kunnen zijn.

..Karlijn was op de lagere school al een schoonheid met haar tengere bouw, felblauwe ogen en lange, bruine haren. Ik droeg een beugel, was mollig en mijn rossige haar was jongensachtig kortgeknipt. (Buiten zinnen, p. 24)

Niet zozeer de uiterlijke kenmerken van de personages spelen een rol binnen het verhaal maar vooral de gebeurtenissen die ervoor zorgen dat beide meisjes verward raken en onzeker en angstig worden. Met name met dat gevoel kon ik mij als lezer sterk identificeren. Ik zou ook angstig en onzeker worden in zo'n situatie.

Ik heb het boek in één ruk uitgelezen. Het sprak me erg aan, mede doordat de auteur niet meteen alle informatie prijsgaf. Gaandeweg krijg je als lezer steeds meer informatie. Je probeert vanaf het begin reeds te achterhalen wat het plot is. Het is mij niet helemaal gelukt.. ik zeg: missie geslaagd!

Het boek is geschreven voor adolescenten (12-18 jaar). Ik vind dat het boek uitstekend bij deze groep aansluit. De auteur introduceert in het boek diverse personages, zowel jongens als meisjes. De twee hoofdrolspeelsters blijken bovendien erg verschillende karakters te zijn. Hiermee krijgt de auteur het voor elkaar dat de lezer zich met tenminste één van de personages kan identificeren. Hierdoor versterkt het inlevingsgevoel bij de lezer. Dit blijkt een belangrijke voorwaarde te zijn voor een goed boek bij jongeren.(Van Coillie, p. 84)

Een belangrijk thema binnen het boek is de psyche. Beide meiden vragen zich binnen het boek af wat nog werkelijkheid is en wat fantasie. 'Iedereen denkt dat ik gek ben', zei ze gejaagd. 'Jij toch niet, Eva?'(Buiten zinnen, p. 115)Het is gebleken dat zowel dit thema alsook het feit dat de auteur gebruik maakt van een complexere verhaalstructuur, waarbij ze de puzzelstukjes langzaam in elkaar laat vallen, in de smaak valt bij de adolescenten. (Van Coillie, p. 74-76) De spanning en avontuur van het boek zal de lezer bovendien meeslepen waardoor hij de dagelijkse beslommeringen even kan vergeten.

Literatuur:
  • J. van Coillie, Leesbeesten en Boekenfeesten: Hoe werken (met) kinder- en jeugdboeken?, (Davidsfonds uitgeverij NV,2007)