Recensie 'Komt een vrouw bij de dokter’ door Helen Janssen

Titel: Komt een vrouw bij de dokter
Schrijver: Kluun
Eerste uitgave: 2003
Uitgever:
Podium

Het boek Komt een vrouw bij de dokter is de debuutroman van Raymond van de Klundert, hij heeft het boek geschreven onder de pseudoniem Kluun. Het boek is autobiografisch en beschrijft de belevenissen van hemzelf en zijn vrouw toen zij kanker kreeg en aan de gevolgen daarvan overleed. In 2006 won het boek de Publieksprijs voor het Nederlandse Boek.
De hoofdpersonages zijn gebaseerd op Kluun zelf en zijn in 2001 overleden echtgenote Judith.

Stijn en Carmen zijn jong en alles lijkt hen voor de wind te gaan. Ze verdienen goed, Stijn heeft een eigen zaak, ze hebben veel vrienden en hun dochtertje Luna is een leuk en gezond meisje. Ze hoeven zich nergens zorgen over te maken en genieten van het leven. Dit verandert als Carmen een knobbeltje in haar borst opmerkt, maar ze wordt gerustgesteld door de dokter dat het een goedaardig gezwel is. Een half jaar later blijkt de dokter het mis te hebben, want ze heeft een zeer zeldzaam type borstkanker. De chemotherapie, bestraling en een borstamputatie die Carmen ondergaat hebben geen positief effect. Een jaar later blijkt dat de kanker is uitgezaaid naar haar lever en krijgt ze alleen nog maar levensverlengende behandelingen.

Stijn ging al vreemd voordat Carmen ziek werd, maar daar was zij niet van op de hoogte. Na de diagnose stort zijn wereld in en bezoekt hij trouw samen met Carmen alle doktersbezoeken, therapieën en behandelingen. s ’Avonds als Carmen thuis is, feest hij en vergeet zijn verdriet bij verschillende vrouwen. Hij kan zich niet meer concentreren op zijn baan bij zijn reclamebureau en zijn werk wordt bijzaak. Op een gegeven moment krijgt hij een affaire met Roos. Ze weten allebei dat het niet is zoals het hoort, maar Stijn kan de verleiding en gevoelens voor Roos niet weerstaan. Hij worstelt met zijn gevoelens en houdt nog steeds van Carmen, ondanks dat zij steeds zieker wordt. Hij blijft Roos zien, want bij haar vindt hij rust in zijn hoofd en seksuele aantrekkingskracht, het is voor hem een uitvlucht. Carmen maakt een kist met herinneringen voor Luna, zodat zij later een aandenken aan haar heeft. Verder is ze erg veel bezig met haar ziekte en naderende dood. Ze kiest voor euthanasie op het moment dat de pijn voor haar ondraaglijk wordt.

Als je het boek leest, krijg je bijna een hekel aan de overspelige Stijn en zou je hem graag door elkaar willen schudden. Toch is hij er voor Carmen en tijdens het lezen merk je dat hij ontzettend veel om haar geeft. Hij houdt ontzettend veel van zijn dochtertje en steunt Carmen tijdens haar ziekte overal in. Op een gegeven moment krijg je bijna begrip voor zijn relatie met Roos, omdat het voor hem een vluchtmogelijkheid is om alle ellende even te vergeten. Ik kan me persoonlijk niet voorstellen dat een man zijn vrouw zo behandelt, terwijl ze zo ziek is. Carmen is echter ook deels schuld aan het dwangmatige vreemdgaan van Stijn, want ze heeft het tijdens hun relatie nog nooit bemerkt.

Boven elk hoofdstuk staat een kort stuk van een songtekst of een passage uit een boek beschreven.
‘I hide my tears behind a painted smile” (Komt een vrouw bij de dokter, p 39), is een voorbeeld van een songtekst wat de gemoedstoestand van Stijn goed beschrijft.

Het boek ‘Komt een vrouw bij de dokter’ heb ik in 2 dagen uitgelezen. Het boek spreekt mij met name aan, omdat ik zelf in mijn omgeving ervaren heb hoe het is om als jonge vrouw de diagnose onbehandelbare kanker te krijgen en te overlijden met jonge kinderen. De diagnose is verschrikkelijk, maar het besef dat je op korte termijn overlijdt en je kinderen achterlaat is nog veel erger. Met name het gedeelte dat Carmen overging tot euthanasie heeft mij geraakt. Ik heb de worsteling van mijn schoonzusje meegemaakt over het wel of niet plegen van euthanasie. Zij heeft het niet gedaan, omdat ze niet bewust afscheid wilde nemen van haar kinderen. Tijdens het lezen van dit thema werd ik zeer aangegrepen door het verhaal, omdat deze herinnering bij mij naar boven kwam.
Ondanks het zwaarmoedige onderwerp vind ik dat Kluun geslaagd is om het verhaal luchtig te schrijven. Je wordt gegrepen door de diagnose kanker en het ziekteproces van Carmen, je kunt door de schrijfwijze met haar meeleven. Kluun is er in geslaagd om de beladen strekking van het verhaal luchtig te vertellen, zodat ik het ondanks mijn eigen ervaringen met kanker een prettig boek vond om het te lezen.

Doelgroep

Ik vind het boek geschikt om te gebruiken vanaf leerjaar 4 vmbo theoretische leerweg. In andere leergangen zou ik het boek alleen laten lezen als het een eigen keuze van de leerling is. Als dit boek klassikaal wordt ingezet is het belangrijk dat je als docent voldoende ondersteuning biedt op lees technisch, maar ook op emotioneel vlak. Het onderwerp kanker leeft erg bij leerlingen en in bijna iedere klas heeft iemand te maken gehad met de ziekte, waardoor leerlingen wel een emotionele uitlaatklep moeten hebben. Als verwerkingsopdracht zou ik kiezen om tijdens het lezen van het boek regelmatig een kringgesprek te houden over kanker, maar ook het vreemdgaan en de gevoelens van Stijn en Carmen.