woensdag 4 mei 2016

Offra Drop, Recensie Hoe is't

Gegevens boek:
Titel:                             Hoe is’t gedichten in de stad
Auteur:                          Joke van Leeuwen & Bob Takes
Jaar van uitgave:           2010
Plaats van uitgave:        Amsterdam

Korte samenvatting

Joke van Leeuwen is van 31 januari 2008 tot 28 januari 2010 stadsdichter van Antwerpen geweest. Samen met ontwerper Bob Takes zorgde zij voor gedichten in de stad. Als getuigenis van twee vruchtbare jaren en als inspiratiebron voor andere steden maakten Van Leeuwen en Takes Hoe is’t, een bundel vol poëzie en beeld. Bij een aantal gedichten staat een uitleg hoe het gedicht tot stand gekomen is. Daarnaast zijn er veel beeldmateriaal in de bundel te vinden hoe de gedichten in de stad terug te lezen  zijn of waren. Het zijn allemaal verschillende gedichten met een ander thema. Het enige wat overeenkomt is dat alle gedichten vanuit thema’s in de stad geschreven zijn.


Waardeoordeel over het boek

Zelf ben ik lang gelden geïnspireerd door het gedicht ‘ik voel me ozo heppie’ van Joke van Leeuwen. Dit vind ik prachtig gedicht, omdat het goed laat zien hoe je als dichter kunt spelen met woorden en taal. Toen ik voor deze opdracht een gedichtenbundel moest lezen, wilde ik graag een bundel van Joke van Leeuwen. In de bibliotheek kwam ik deze dichtbundel van haar tegen. Bij een aantal gedichten herken ik de vorm terug die ook in het gedicht 'ik voel me ozo heppie' te lezen is. Veelal werkt Joke van Leeuwen met hetzelfde lettertype. Ik ben iemand die eigenlijk helemaal niet van gedichten houd, omdat ik vaak de diepere laag er niet uithaal of het geduld hier niet voor heb die te zoeken. Wat ik ontzettend leuk vind aan deze bundel, is dat er vaak onder een gedicht een uitleg staat met welk doel het gedicht geschreven is. Wat het nog extra aantrekkelijk maakt is dat er veel plaatjes/foto’s te zien zijn, zo krijg je een beeld waar het gedicht zijn plek in de stad gevonden heeft. Zo heeft van Leeuwen een gedicht geschreven over kindermishandeling dat op 19 november een nationale dag heeft. De laatste regel van dit gedicht heeft tien maanden op de gevel van HetPaleis gestaan. 

Ben ik
Ben ik niet goed wel goed ben ik
Ben ik niet niet van mij ben ik van
Ongevraagde krassers in mijn kas
Draag ik geen veilig vel mag ik
Geen dak van licht dat dit dat dit
Weg weg en alles alles dan

Zie wat ik zeg dat ik niet zeggen kan (p.28)

In de bundel is terug te lezen hoe en waar het gedicht zijn plek gevonden heeft. Ik vind het ontzettend boeiend om de achtergrond van de gedichten te weten, op deze manier hebben de gedichten voor mij meer betekenis.

Geschiktheid voor de beoogde lezer
Deze bundel is geschikt vanaf een leeftijd van ca. 15 jaar. Ik denk dat deze bundel een mooi voorbeeld is van hoe gedichten in het dagelijks leven een plek kunnen krijgen. Joke van Leeuwen heeft niet gewerkt met een standaard rijmvormen. Dat kan het soms wat abstract maken. Door deze bundel leren leerlingen dat er veel verschillende manieren zijn om gedichten vorm te geven en hoe je met ruimte kunt spelen. Een mooie bijkomstigheid is dat de leerlingen ook meer over het ontstaan van de gedichten te weten komen. Ik denk dat je hierdoor de drempel lager maakt om je als leerling te verdiepen in poëzie. Als je deze bundel van Joke van Leeuwen en Bob Takes in je lessen zou willen gebruiken kun je dat prima doen als het over woordbetekenis en dubbelzinnigheid gaat of over creatief met taal omgaan. Als je het over rijmschema's, versvormen of vaste ritmes hebt, kun je beter naar andere gedichten zoeken. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten