donderdag 12 mei 2016

Reactie op recensie door Annika van Klinken '#selfie' van Caja Cazemier

Het boek #selfie heb ik ook uitgekozen omdat het over een onderwerp gaat wat populair is: sociale media.
Ik heb het dan ook met Annika eens dat het boek zeer geschikt is voor de beoogde doelgroep. Ik begrijp dat zij dit boek kan gebruiken in haar lessen aan leerlingen van de middelbare school. Ik zou het boek echter ook gebruiken op het mbo. Ook mijn leerlingen zijn veel bezig met sociale media, waarbij ze ook contacten hebben met onbekenden. Ik vraag mij tijdens het lezen af of er leerlingen in mijn klas zullen zitten voor wie dit verhaal wel heel herkenbaar is...

“’Nee kom! riep hij. ‘Ik zal je leren hoeveel plezier je in bed kunt hebben.’ In elkaar gedoken schudde ik mijn hoofd. Nee, nee, nee, ik wilde niet. Ineens was de angst voor wat kon gebeuren zo hoog als een berg. ‘Twan, ik wil echt naar huis.’ Hij kwam op me af. Voorzichtig gluurde ik naar hem omhoog. Hij was niet langer lief, zag ik. ‘Dat was niet de afspraak,’ zei hij kil. ‘Je blijft!’ (#selfie, p. 153, 154).

Ik kan mij voorstellen dat passages als bovenstaande voor deze leerlingen heel confronterend kunnen zijn. Daarmee zet Cazemier de deur voor mij als docent open om met leerlingen gesprekken te voeren over dit soort onderwerpen. Het gebruik van sociale media wordt weergegevens, met de gevolgen die (onzorgvuldig) gebruik kunnen opleveren. Kortom een zeer bruikbaar, interessant en indrukwekkend boek dat in de tijd waarin sociale media zoveel (negatief)  in het nieuws is en levens beheerst, gelezen moet worden. 

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten