woensdag 11 mei 2016

Reactie op recensie van Helen Uijlenbroek 'Romeo en Julia' van Marian Hoefnagel door Suzanne de Jonge


Omdat het verhaal van Romeo en Julia zo bekend is, heb ik er net als Helen voor gekozen om dit boek te lezen. Natuurlijk een goede bijkomstigheid dat dit boek door 'moeilijke lezers' te lezen is.

Ik ben zelf geen moeilijke lezer, maar ik houd absoluut niet van lezen. Ik kan me dus vinden in de opmerking van Helen dat dit boek aansprekender zal zijn voor de doelgroep door de dikte (of eigenlijk juist het dunne) van het boek. Mijn ervaringen vanuit het speciaal basisonderwijs, waar veel leerlingen zitten die moeite hebben met lezen, is dat een dun boek veel aantrekkelijker is omdat het minder tijd kost, waardoor de leerlingen de aandacht erbij kunnen houden. Natuurlijk moet het verhaal dan alsnog wel leuk zijn, maar dat vind ik bij Romeo en Julia zeker het geval. Het is een toegankelijk boek door het gemakkelijke taalgebruik, het verduidelijkte verhaal en de spanning die wordt opgebouwd.

Wat Helen niet aanhaalt, maar wat ik wel opvallend vond, is dat de hoofdstukken allen kort zijn. Met maximaal twee bladzijden ben je door een hoofdstuk heen. Daarbij zijn ook de alinea's kort en daardoor ziet het boek er overzichtelijk uit.
Daarbij is het verhaal heel bekend, maar van oorsprong ingewikkeld. Ik kan me voorstellen dat leerlingen het oorspronkelijke verhaal niet zo interessant, langdradig en moeilijk vinden. Hoefnagel legt het verhaal makkelijk uit en daarbij haalt ze achtergronden aan, waardoor het verhaal duidelijker is.

Tot slot ben ik het eens met de mening van Helen dat het verhaal wellicht een beetje braaf is. Jongeren komen tegenwoordig met veel geweld en snelheid in aanraking, wat als heel normaal en vanzelfsprekend wordt ervaren. Ik vind Romeo en Julia in de hertaling dan ook een verademing door de rust van het verhaal.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten