woensdag 11 mei 2016

Reactie op de recensie "Ik zoek een woord" van Helen Uijlenbroek door Helen Janssen


Net als Helen (en een groot aantal medestudenten) heb ik de dichtbundel ‘Ik zoek een woord’ van Hans en Monique Hagen gelezen. Deze dichtbundel heb ik in de boekenkast staan en ik blijf van deze dichtbundel genieten. Deze dichtbundel heb ik vrij frequent aan mijn beide dochters voorgelezen toen ze klein waren en net als ik genoten ze van de gedichten. Regelmatig pak ik deze dichtbundel om te genieten van een aantal gedichten, waarna ik de bundel weer voor een tijdje terugzet in de boekenkast.

 
Helen beschrijft onder het kopje ‘Mijn mening’ “Bij poëzie is het altijd zo interessant dat de verschillende smaken van mensen naar voren komen. Wat de één prachtig vindt kan voor de ander echt afschuwelijk zijn. Eén van de gedichten waar ik niets mee heb is van Erik van Os:

 
Wens

 
Ik wou dat ik een mooi gedicht was
en jij leerde mij uit je hoofd


en toen je mij voordroeg in de klas
werd ik mooier dan ik was.

 
(Ik zoek een woord, P. 55)

 
Dit soort gedichten zijn wat mij betreft te makkelijk en saai. Alsof iemand dit even snel bedacht heeft en opgekrabbeld heeft op een bierviltje.”

Zelf heb ik mooie herinneringen aan dit gedicht, doordat het door zijn eenvoud gemakkelijk aan te leren is aan jonge kinderen. Mijn kinderen vonden het geweldig om dit gedicht voor te dragen toen ze een jaar of vier waren. Als moeder vind ik het daardoor nog steeds een prachtig gedicht. Dat geeft dus aan dat het bij een gedicht ook belangrijk is welk gevoel het bij jou oproept.
Normaal gesproken lees ik nooit een gedichtenbundel, omdat ik veel gedichten te zwaar vind. Ik houd van gemakkelijk leesbare gedichten, waarbij ik geen moeite hoef te doen om de diepere betekenis te begrijpen. Een gedicht moet mij direct aanspreken, anders haak ik af. Deze dichtbundel spreekt mij zeer aan door de toegankelijkheid van de gedichten.

 
Mijn favoriete gedicht van Monique en Hans Hagen.

 

            Liefste

 

            ik zoek een woord

            een heel nieuw woord

            een woord dat niemand kent

            ik zoek een woord

            dat zeggen wil

            dat jij de liefste bent

 
Dit gedicht las ik al voor aan mijn kinderen toen ze nog geen jaar waren. Het is jarenlang een vast ritueel geweest om dit gedicht op te zeggen vlak voor het slapen gaan. Het roept bij mij gedachten op aan de onbezorgde tijd van mijn eigen kinderen toen ze klein waren.

 
Door de toegankelijkheid van de gedichten in deze bundel is de bundel zeer bruikbaar binnen het vmbo. Momenteel ben ik gestart met een poëzieproject, waarbij de leerlingen hun eigen poëziebundel maken. Ik heb een aantal gedichten uit de bundel gebruikt ter inspiratie voor de leerlingen. Leerlingen mochten aangeven wat ze het mooiste gedicht vonden en uitleggen waarom ze voor dit gedicht kozen. Verder hebben we besproken wat de dichter met het gedicht wilde zeggen. Nu starten ze zelf met het schrijven van een gedicht, redigeren van een gedicht en hun eigen gedicht verbeteren. Uiteindelijk maken ze een illustratie bij hun gedicht en worden al deze gedichten gebundeld in een iBook. Ik hoop door dit project te bereiken dat poëzie toegankelijker wordt voor mijn leerlingen en zij ook leren genieten van gedichten.

 
Zoals Helen al aangaf, bevat deze bundel serieuze gedichten en speelse gedichten met humor en is deze bundel voor brede lagen van de bevolking uitstekend bruikbaar. Daardoor kan ik deze bundel gebruiken in mijn 1e en 2e klas vmbo, waarbij mijn doel is dat leerlingen gedichten leren te waarderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten