Recensie Patrick Boekhout (Bindi)

Titel: Bindi
Auteur: Maria Mosterd
Jaar van uitgave: 2009
Plaats van uitgave: Amsterdam
Pagina’s: 158

Beknopte samenvatting:
De hoofdpersoon is Maria Mosterd (eveneens de naam van de auteur). Ze vertrekt samen met Loes naar India en komt er gelijk achter wat voor een vreemd land het eigenlijk is. Eenmaal aangekomen op laats van bestemming, ontmoet ze Liz, haar persoonlijke begeleidster. Maria moest naar India gaan om daar haar verleden achter zich te laten en zich daar te richten op het voor zichzelf opkomen. Maria en Liz besluiten vervolgens een hond te nemen, die ze Bindi noemen (wat ook de naam is voor de rode stip op het voorhoofd van een hindoeïstische vrouw). Ze ziet de hond als een therapeut; iemand waar ze altijd bij terecht kan.

Liz gaat op vakantie en zodra zij terug is gekomen, gaan zij en Maria naar Sri Lanka om hun visum te verlengen. In het hotel daar ontmoet ze Dinu, waar ze toch wel meteen verliefd op wordt. Ze gaan terug naar India omdat de visa inmiddels zijn verlengd. Eenmaal terug, mist Maria de jongen wel heel erg. Na een worsteling over teruggaan naar Nederland of in India blijven, kiest ze er toch voor om weer terug te gaan naar Nederland, naar haar familie.

In Nederland aangekomen ziet ze haar familie weer even, om vervolgens naar een nieuwe inrichting te gaan. Daar moet ze een filmpje maken dat niets zegt over hoe het daadwerkelijk in India was. Desondanks krijgt Maria toch heimwee naar India en wil ze weer terug.

Maria krijgt groen licht en mag weer naar India. Ze verblijft echter in een andere stad en in een andere huissamenstelling. Maria krijgt van haar oma een voorschot op de 1000 euro die zij elk kleinkind geeft zodra deze achttien wordt. Hiervan betaalt ze de reis van de jongen uit Sri Lanka om naar India te vliegen. De jongen komt precies als Liz een weekje op vakantie is, maar een andere leidster neemt haar taken gedurende de week waar. De gevoelens blijken na aankomst weg te zijn en na vruchteloze pogingen vertrekt de jongen weer naar Sri Lanka.

Uiteindelijk moet Maria weer terug na Nederland, waar wederom haar familie op haar staat te wachten. Weliswaar moet Maria meteen weer mee naar een nieuwe inrichting. Hier krijgt ze ruzie met een andere meid, die de regels van de instelling zwaar heeft overtreden. Helemaal aan het eind ziet ze een jongen uit haar verleden staan, waar ze gedurende het hele avontuur aan heeft moeten denken. Ze begroet hem niet en negeert hem, ondanks prikkels om dit wel te doen.

Toen ik de voorkant van dit boek zag, was mijn eerste reactie: nee. Dit ga ik dus echt niet lezen. Ik moest even op gang komen, maar dit boek lezen stuitte op veel interne weerzin. Ik vind dit persoonlijk geen goed boek. Qua verhaal vond ik dit een van de betere, vooral omdat het autobiografisch is. Ik vond het echter erg vervelend dat er steeds fragmenten tussendoor kwamen die eigenlijk niet of nauwelijks aansluiting vonden bij de daar op volgende stukken. Zo bijvoorbeeld:
Ik ben weer eens alleen, voor de verandering. Morgen ga ik naar huis, tot woensdag, mijn hemel. Maar ja, en verder kan ik echt niet goed slapen, ik word er helemaal gek van (p.86).

Nu begrijp ik dat dit gezien moet worden als een dagboekfragment, maar ik vind dat deze en vele andere stukken voor het verhaal totaal irrelevant zijn. Dit leidt (mij althans) heel erg af bij het lezen. Vervolgens wordt er gesproken over de relatie met haar moeder die wel eens slechter is geweest.

Daarnaast vind ik het slordig dat er in een boek zo veel spelfouten worden gemaakt. Sla een willekeurige bladzijde open en men kan daar tenminste één spelfout ontdekken. Nu snap ik ook dat dit autobiografisch is en dat Maria alles zelf heeft geschreven, maar je kunt er op zijn minst een taalkundige/corrector naar laten kijken.

Ik kan niet veel goede fragmenten in het boek aanwijzen, maar de volgende komt er wel erg bij in de buurt: Hij stak zijn hand door het raam, net als altijd. Ik keek Liz aan en zag hoe boos ze werd. Bindi blafte gelukkig nog niet, volgens mij snapte hij we; dat hij nu echt zijn mond moest houden. Ik pakte zijn arm stevig vasten gaf hem aan Liz, die hem meteen pakte en naar beneden duwde, zodat hij klem zat tussen de tralies van het raam. Alleen kon ze hem niet vasthouden, want hij begon opeens heel erg te zweten, waardoor zijn arm te glibberig werd om vast te houden (p.117). Dit fragment vond ik wel enigszins grappig, omdat het toch meer humor in het verhaal probeert te krijgen. De humor in dit verhaal is dan ook nauwelijks aanwezig.

Dit boek is, mocht het aangeraden worden, in principe voor alle leerlingen te doen. Nu zeg ik in principe omdat het boek niet altijd even gemakkelijk leest. Qua woordbetekenis denk ik dat dit boek zeker goed te doen is voor alle scholieren, ook vmbo-b. Wanneer je een verwerkingsopdracht of samenwerkingsopdracht met dit boek zou doen, zou ik dat doen in de vorm van een eigen autobiografie schrijven. Het kan zowel fictie als non-fictie zijn. De leerlingen kunnen dan inspiratie halen uit dit verhaal, zodat ze zien op welke manier(en) je zo’n verhaal zou kunnen schrijven.