donderdag 12 mei 2016

Reactie op recensie door Jet van Os 'Wat een land!' van Driek van Wissen

'Wat een land!' trok mij aan door de tekening op de voorkant. Het ziet er gezellig en aantrekkelijk uit.
Doordat het boekje in dichtvorm allerlei typisch Nederlandse gebeurtenissen, feestdagen en ongeschreven regels en afspraken bespreekt, kan ik me goed voorstellen dat deze bundel heel bruikbaar is in de lessen van Jet. Ze geeft aan dat haar doelgroep vooral bestaat uit mensen die een inburgeringstraject achter de rug hebben en anderstalig zijn. Door de grappige en makkelijke manier van vertellen, vind ik dit boekje zeer toegankelijk en leerzaam.

'Wie hier zijn kookkunst wil vertonen
doet aardappelen in een pan
en maakt er dan een potje van
met kool, andijvie, prei of bonen.'

Door de klankherhaling, waar Jet ook aan refereert, vind ik poëzie wél aantrekkelijk. Voor mij hoort een gedicht te rijmen. Van Wissen kiest voor deze duidelijk herkenbare klankherhaling.
Hiernaast begrijp ik poëzie vaak niet. Ik vind de onderlaag ver te zoeken en ingewikkeld. De klankherhaling en de korte strofes maken dat ik dit gedicht wel begrijp en leuk vind om te lezen. 

'De stemming is allang voorbij
en dan staan dit soort democraten
alleen nog voor zichzelf te praten
en het belang van hun partij.'

Jet geeft aan dat ze moest grinniken om sommige stukjes tekst. Ik heb hetzelfde ervaren, zoals bij bovengenoemd stukje. Echter vind ik dat Van Wissen soms wel erg sarcastisch overkomt. Ik kan me daardoor wel voorstellen dat je sommige stukjes tekst niet begrijpt, als niet- Nederlander.

Over het algemeen ben ik niet zo gecharmeerd van gedichten en dichtbundels. Ik vond 'Wat een land!' een verademing. Verfrissend door de keuze voor onderwerpen en het feit dat het gedicht uit 151 kwatrijnen bestaat, zonder dat ik mijn interesse en aandacht verlies. Simpel taalgebruik, sarcasme, humor en leuke illustraties maken 'Wat een land!' voor mij een aanrader.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten