zondag 8 mei 2016

Recensie gedichtenbundel Patrick Boekhout 'Tussen zon en maan'



Naam gedichtenbundel: Tussen zon en maan
Samengesteld door: Herman Kakebeeke
Jaar van uitgave: 2002
Plaats van uitgave: Tielt

Beknopte samenvatting:
De auteur heeft de bundel samengesteld voor volwassenen, maar deze zijn ook goed leesbaar voor jongeren. In de bundel komen alle stadia van het leven voorbij: van de geboorte tot aan de dood. De titel staat voor het opkomen van de zon en het opkomen van de maan. Met enige fantasie kan men daar elk gedicht aan koppelen.
Er wordt hier stilgestaan bij menselijke eigenschappen, kwaliteiten en kenmerken. In deze 129 bladzijden heeft Kakebeeke veel verschillende auteurs gebruikt.

Mijn mening over de bundel:
Ik ben niet de grootste fan van poëzie en gedichten, maar ik vond deze bundel leuk om te lezen. De thema’s die gekozen zijn, zijn ook goed te herkennen in de gedichten die bij het thema horen. Na het eerste hoofdstuk heb ik telkens mijn hand op de bladzijde gelegd met de titel van het nieuwe hoofdstuk en telkens kon ik achteraf goed uitleggen wat nu precies het thema was. Nu moet ik wel als kanttekening plaatsen dat sommige titels zou breed zijn, dat je er af en toe wel erg in de buurt kan zitten.
Maar de brede thematisering en titellering van de hoofdstukken zorgt er ook voor dat een breed scala aan gedichten kan worden gebruikt. Wanneer we het over het thema ‘geboorte’ in de naam van ‘zoals het is geworden’ hebben, komen de interessantste gedichten voorbij. Zo kan dit letterlijk terugkomen:

Echo’s voor later
De tijd maakt een lus
In het water van moeder
De dochter en de zus
(p.14)

Maar dit kan ook symbolischer:

Maar oor van nu kan niet horen
En mijn oog van nu kan niet zien.
(p.19)

Het gedicht dat mij het meest aansprak was het gedicht ‘Weggaan’ (p.116).
De mooiste passage vind ik:

Weggaan kun je beschrijven als
een soort van blijven. Niemand
wacht want je bent er nog.
Niemand neemt afscheid
want je gaat niet weg.

Ik vind dit juist het mooiste gedicht omdat dit volgens mij slaat op het fysieke weggaan tegenover het psychische weggaan. Iemand kan fysiek weggaan, maar kan altijd bij je blijven in gedachten.

De doelgroep

Zoals Kakebeeke al aangeeft, is de bundel ook zeer geschikt voor jongeren. Ik zou deze bundel geschikt achten voor vmbo-k en hoger. De woorden zijn op zich nog goed te begrijpen voor die leeftijdscategorie, maar ik denk dat stukken zoals ‘in paleizen die tot gevangenissen leiden en verbodener nog had ik je lief’ (p.77) vrij lastig te begrijpen zijn voor het onderste gedeelte van het vmbo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten