vrijdag 6 mei 2016

Patrick Boekhout, Recensie ‘Honderd uur nacht’

Gegevens boek:
Titel: Honderd uur nacht
Auteur: Anna Woltz
Jaar van uitgave: 2014
Plaats van uitgave: Amsterdam, Antwerpen








Beknopte samenvatting:
Emilia December de Wit is een veertienjarige meid die vanwege problemen rondom haar vader vertrekt naar New York (VS) en haar ouders daarmee achterlaat in Nederland. Ze heeft tegen haar ouders gezegd dat ze bij een vriendin in Duitsland zou verblijven, maar de werkelijkheid was dus anders. In New York heeft ze met de creditcard van haar vader een verblijfplaats geregeld, maar na aankomst op het adres blijkt dat ze is opgelicht en er een heel ander persoon in dat huis woont. De deur wordt opengedaan door Seth die haar voor iemand anders aanziet en haar wegstuurt. Zonder verblijfplaats kon ze niet zo heel veel. Ze komt een wat oudere jongen, Jim, tegen die gewond lijkt en alcohol heeft gedronken. Ze brengt hem naar huis en blijft een nacht bij hem slapen, achteraf zwaar tegen de zin van Jim in. De volgende dag komt ze Seth en zijn zusje Abby tegen en uiteindelijk mag Emilia dan toch bij hen blijven slapen totdat de naderende orkaan over is getrokken. De ouders van Emilia komen er door de creditcard achter dat ze in de Verenigde Staten is en sms’en haar dat ze zo snel mogelijk die kant op komen.
De orkaan nadert en er worden boodschappen gedaan. Hier komt Emilia er achter dat wat zij dacht over haar vader niet helemaal bleek te kloppen, doordat de medescholiere uit de kast klapte over wat er precies is gebeurd. Emilia’s vader gaf haar enkel bijles en verder is er niks seksueels gebeurd. Feit blijft nog wel dat Emilia’s vader met haar zaken over het gezin besprak.
De orkaan trekt over en de schade wordt opgemaakt. De ouders van Emilia komen na enige vertraging naar New York, waarna Emilia eerst apart met haar moeder afspreekt. Later ontmoet ze haar vader ook weer en bekijken ze de mogelijkheid om te verhuizen naar New York, aangezien Emilia het erg naar haar zin heeft met haar nieuwe vrienden. Met Jim heeft ze het al die tijd goed kunnen vinden, maar Jim besluit weer terug te gaan naar zijn land van herkomst. Emilia zal hem dan waarschijnlijk ook nooit meer zien.

Mening over het boek:
Ik vond dit een erg prettig boek om te lezen. Er is niet zo heel veel sprake van spanning, iets waar ik normaal gesproken wel erg van houd. Het mooie is dan weer wel dat er tot vrij laat, pagina 74, geheim wordt gehouden wat er nu precies is gebeurd met haar vader. Deze beoogde kennis is voor mij zeker een drijfveer geweest om het boek in één keer uit te lezen.
Het mooie van dit boek is dat de hele setting plaatsvindt rondom orkaan Sandy, die in 2012 langs de oostkust van de Verenigde Staten trok. De titel heeft hier dan ook weer mee te maken, aangezien de honderd uren nacht staan voor de uren die door zijn gebracht in de duisternis door stroomuitvallen. Deze zijn er ook echt geweest.
Dit boek is wellicht iets meer geschikt voor havo/vwo klassen, omdat er veel in het Engels bij wordt geschreven. 
Het mooiste moment van het boek vind ik het moment waarop een journaliste aan Emilia vraagt wat ze vindt van de reactie van de medescholiere over het voorval. Je ziet dat de houding van Emilia tegenover haar vader flink verandert: Ik ben misselijk. Kan dit waar zijn? Zit mijn vader al die tijd opgesloten in zijn eigen capsule, zonder dat ik het gemerkt heb? (p.160)
Er is veel sprake van emotie; hoe gaat Emilia om met datgene dat haar vader heeft gedaan waar zij en haar moeder nu op worden aangekeken? Jammer is dan wel dat het weerzien van haar moeder een emotioneel gezien mooi moment had kunnen zijn, maar dat dit niet wordt ‘uitgebuit’. Het blijft hier bij: Ze is alleen. Ze draagt de groene jurk die ik zo mooi vind en haar rode harenzitten in een ingewikkelde knot. Ze kijkt op en ziet me staan. ‘Darling!’ Ik loop naar haar toe terwijl haar grijsgroene ogen naar me kijken. We omhelzen elkaar niet. Opeens voel ik weer hoe ongelofelijk vies ik ben (p.179).
Het einde laat gelukkig een hoop aan de verbeelding over, het betreft namelijk een open einde. Emila en Seth zitten met elkaar op dezelfde kamer en willen elkaar niet zoenen, maar stiekem denkt Emilia daar toch wel over na.

Eventuele verwerkingsopdrachten

Aangezien het boek dicht bij de werkelijkheid komt zoals deze verlopen is, denk ik dat het leuk zou zijn om te onderzoeken hoe veel hier van waar is. Heeft Bloomberg die oproep echt gedaan? Hoe lang duurde de stroomuitval? Komen de tijden van Halloween overeen met de tijd van Sandy?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten