maandag 9 mei 2016

Reactie door Mariska Craenmehr op de recensie van Miranda Nieboer over 'Test'

Reactie door Mariska Craenmehr op de recensie van Miranda Nieboer over 'Test'

Ik ben het sterk met Miranda eens wanneer ze spreekt over de gemengde gevoelens die ze heeft bij de levensechtheid van het personage. Ook ik vond dat het personage te weinig werd uitgediept in het boek en af en toe zelfs lauwtjes reageerde op datgene wat hem overkwam of wat van hem gevraagd werd zoals in de volgende passage: 'Daarna durfde ik pas naar de haan te gluren. De kop lag er half af. Ik kon zo in zijn nek kijken. Dat had ik beter niet kunnen doen. Ik liet de schop vallen en strompelde via het schuurtje naar buiten. Toen kotste ik mijn ontbijt eruit.'(Test, blz.113)

Het einde van het verhaal werpt een heel ander licht op het complete boek. Ik ging het boek een stuk meer waarderen, wat Miranda ook reeds aangeeft in haar recensie. Dan pas vallen alle puzzelstukjes op hun plek en krijgt het verhaal zijn waarde. Wellicht had de schrijfster tijdens het verhaal al wat meer informatie kunnen geven over wat er achter de schermen gaande was.Tevens denk ik dat de schrijfster veel meer spanning in het verhaal had kunnen geven door bijvoorbeeld meer aandacht geven aan de tijdstructuur binnen het verhaal. Zeker omdat Elvis werd geacht bepaalde opdrachten binnen een bepaald tijdsbestek te voltooien. Zo had ze het verteltempo kunnen versnellen of juist wat meer kunnen vertragen op de juiste momenten. Ook andere spanningselementen zoals informatiedosering en het inbrengen van een cliffhanger had de schrijfster meer uit kunnen buiten.(Van Boven en Dorleijn, p. 293)

Doordat de juiste spanningsopbouw ontbrak en ook de emotie van de jongen te weinig was uitgediept vond ik het boek af en toe te langdradig en zelfs saai worden. net als Miranda kon ik me dan ook totaal niet identificeren met het hoofdpersonage Elvis.
Ik denk dat het verhaal zeker jongeren aan zal spreken. Ik twijfel er echter aan of ze het boek met plezier zullen uitlezen, zeker gezien het feit dat het boek af en toe de spanning mist.

Literatuur:
  • Mous, M.,Test, Houten: Het Spectrum.(2013)
  • Van Boven en Dorleijn, Literair Mechaniek, (Bussum 2013)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten