woensdag 11 mei 2016

Reactie op recensie Het moest maar eens gaan sneeuwen van Brigitte van Beekum door Saskia van Gaal

Brigitte schrijft dat ze het prettig vindt dat Tjitske begrijpelijke poëzie in eenvoudige spreektaal schrijft en dat het daarom ook heel geschikt is om jongeren enthousiast te maken voor poëzie. Hier wil ik graag op reageren.

Heb het bundeltje twee keer gelezen. Na de eerste keer wist ik namelijk niet wat ik er mee aan moest. De tweede keer heb ik het meegelezen terwijl Tjitske het voorlas via de bijgeleverde cd. Dat veranderde bij de meeste gedichten mijn gevoel. Met name bij de gedichten die meer een verhaaltje lijken. Ik liet het toen meer over me heen komen, in plaats van er langer over na te denken. Nu wetende dat Tjitske via poetry slams bekendheid heeft gekregen verbaast het me niet dat haar te horen bijdroeg aan beleving. Je zou haast zeggen dat de bundel de cd nodig heeft. Wat overigens niet als een negatieve opmerking moet worden gezien. Het geeft een extra dimensie die de poëziebeleving van jongeren kan prikkelen. Hoe lees je een gedicht? Altijd lastig en dan hoor je het door de dichteres zelf doen. Meerwaarde zou ik zeggen.

Ik deel de mening van Brigitte dat het werk geschikt is voor jongeren. Taalgebruik is ongecompliceerd en het heeft niet veel diepgang.  
Als Brigitte bedoelt met enthousiast maken voor poëzie dat het beginnende poëzielezers zijn en dat het vuurtje nog aangewakkerd moet worden, dan deel ik die mening niet. Ik zou beginnen met poëzie die dichter bij de belevingswereld van de doelgroep staat. Bijvoorbeeld door middel van songteksten. Hierdoor merken ze onder andere ook dat poëzie niet altijd rijm is. Van daaruit stap je verder en zouden de minder gecompliceerde gedichten zeker heel bruikbaar zijn en ik zou haast adviseren met gebruik van de cd.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten