maandag 9 mei 2016

Reactie Patrick Boekhout op recensie Annika van Klinken (Babylove)

Dit is een reactie op de recensie van Annika van het boek ‘Babylove’. Hierbij ga ik in op het persoonlijk waardeoordeel.

Ik ben het eens met de uitspraken die worden gedaan over accuraatheid van de belevingswereld van de jongere. Inderdaad, de nadruk ligt op tienerzwangerschappen, maar ook op vertrouwen. Ik mis hier echter een citaat dat het vertrouwen goed weergeeft. Hiervoor zou ik het fragment gebruiken bij mevrouw Hamersma, waarbij zij zelf ook een boekje opendoet over haar verleden: ‘Ik trouwde met een moetje.’ ‘Een moetje?’ ‘Ja, zo noemden ze dat toen. Ik was zwanger en nou ja, dat was in die tijd een schande.’ (p.113)

Het is ook heel mooi dat je benoemt welke partijen betrokken zijn bij een ongeplande zwangerschap. Ook dit zorgt voor een extra lading bij het onderwerp. Op deze manier kunnen jongeren die er mee te maken hebben en/of vrienden/kennissen hebben met dit probleem door middel van een boek als dit goed geïnformeerd worden over alle bijkomstigheden en consequenties.

Dit betekent dus dat ik ook vind dat er een goede analyse is gemaakt over de doelgroep. Dit verhaal zal met name adolescenten aanspreken, omdat het (zoals al aangegeven wordt) iets is dat voor kan komen. Ook vind ik het erg goed dat je grondig naar achterliggende theorie hebt gezocht in boeken zoals Leesbeesten en boekenfeesten.


Het is ook mooi om te zien dat je kijkt naar vakoverstijgende mogelijkheden met het boek, door een vak als biologie er bij te halen. Een kleine kanttekening is dan wel dat in de tweede klas vaak seksualiteit en voortplanting wordt gegeven, dus zou daar nog even naar gekeken moeten worden wat de mogelijkheden daar in zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten