woensdag 9 maart 2016

De egel.



Tellegen, T. Het Verlangen van de Egel. (2014). Amsterdam · Antwerpen, Querido.


Samenvatting.

Het Verlangen van de Egel beschrijft het handelen en het denken van een egel die enorm twijfelt of en wie hij wil uitnodigen voor zijn verjaardagsfeest. Van buitenaf bekeken lijkt de egel zich niet door te kunnen zetten. Hij maakt uitnodigingen, maar stuurt die niet weg. Een gevolg is dat de egel vereenzaamt. Geen kip komt er op bezoek.
Wat de egel wel doet, is denken. Het hele boekje door stelt hij zich de individuele dieren voor, die bij hem op bezoek zouden kunnen komen en hoe het gesprek dan zou verlopen.
De voorgestelde bezoeken tonen een egel die heel opofferingsgezind is, die zichzelf wegcijfert om het dier dat hem bezoekt het naar de zin te maken. Bij het denkbeeldige bezoek van de kreeft gaat de egel zelfs zover,
dat hij zich al zijn stekel laat trekken en zich vervolgens laat beledigen door de kreeft. De kreeft vindt dat de egel bij een volgend bezoek toch wel wat meer pijn zou moeten kunnen verdragen.[1]
Uiteindelijk verdwijnen de machteloze voorstellingen bij de egel. Hij verbeeld zich niet meer door zijn gasten onder de voet te worden gelopen. Hoe komt dit? Hij ziet een mogelijkheid om boos te worden en stelt vast:  ´Misschien wil ik alleen maar bezoek om erachter te komen dat ik geen bezoek wil.´[2]
Vervolgens krijgt de egel bezoek van de eekhoorn. Bezoek dat vriendschappelijke gevoelens achterlaat.


Persoonlijke reactie.

Weer een fantastisch boekje van Toon Tellegen. In Het Verlangen van de Egel worden duidelijke scenes en dialogen weergegeven. Het is een boekje dat de fantasie op een eenvoudige, lieve manier prikkelt.
Deze keer staat in het dieren verhaal het gevoel van opofferingsgezindheid, of beleefdheid centraal en wordt dit tot in het extreme uitgewerkt. In een wat ouder maar vergelijkbaar verhaal van Tellegen, De Genezing van de Krekel, was het de depressiviteit van de krekel die centraal stond en die de krekel aan het eind van het verhaal bijna de das om deed. De boekjes zijn denk ik vergelijkbaar.
Tellegen zet met Het Verlangen van de Egel zijn traditie van dierenverhalen voort. Sinds 1980 schrijft hij over dieren. Een traditie waarin hij al minstens zes langere dierenverhalen heeft geschreven, waarvan de structuren met elkaar kunnen worden vergeleken. Hieronder wil ik de structuur van Het Verlangen van de Egel, met die van De Genezing van de Krekel op twee punten vergelijken.

Structuur.
In Het Verlangen van de Egel, komt net als in De Genezing van de Krekel, een tweede verhaallijn voor. In de verhaal van de krekel is het de gekke olifant die steeds pirouette probeert te draaien boven in de boom, en er steevast uitvalt. In dit verhaal zijn het de slak en de schildpad die als mopperend stel, heel langzaam op weg gaan naar de egel. De slak en de schildpad brengen wat afleiding en wat humor in het verhaal. Al is het wat minder dan de humor die de onnozele olifant bij me wist op te wekken.
Een ander structureel kenmerk is het positieve einde van het sujet en de rol die de eekhoorn hierin speelt. Zo is de eekhoorn het enige wezen waar de egel vriendschap mee kan sluiten op het eind van het verhaal. Dat einde is vergelijkbaar, met de eekhoorn die de krekel op het eind van het verhaal geneest van zijn knallende koppijn, door vriendelijk te voelen wat er aan de hand is en het ´koude glibberige gevoel´ voor een deel uit zijn hoofd te trekken.
Naar mijn mening duurt het middenstuk in Het Verlangen van de Egel echter net iets te lang, voordat er een omslag plaatsvindt en de egel eindelijk eens boos wordt. Het bezoek van de meerkat aan de egel bijvoorbeeld, voegt niets toe aan het verhaal als geheel.

Stijl.
De stijl van het verhaal is ook typisch Tellegiaans. Naast de duidelijke voorstellingen die de schrijver weet neer te zetten, spelen ook taalspelletjes weer een rol. Zoals bijvoorbeeld in de scène waarin de egel zich voorstelt dat er verschillende vreemde dieren bij hem op bezoek komen en enkele dieren vragen waar het bezoek is. `Anderen vroegen waar het bezoek was. Ze dachten dat bezoek iets was wat je in je handen kon houden, misschien een jas of een hoed die de egel hun wilde geven voor in de winter. Ze wilden allemaal wel een warm bezoek hebben.´[3] Er zijn meerdere stukjes waar Tellegen met woorden speelt. Bijvoorbeeld wanneer hij het heeft over het woordje ´hoe´[4], of wanneer de egel zich na het lezen van een brief afvraagt of hij de woorden uit de brief iets aan moet bieden. `Maar hoe bied je woorden iets aan? Waar houden ze van? Niet van thee of taart´[5].
Het is de gebruikelijke geestigheid uit de verhalen van Toon Tellegen, die ook hier weer terug komt. Echter schiet hij er minder in door, dan bijvoorbeeld in De Genezing van de Krekel, waar de woorden twee bladzijden met elkaar in gevecht gaan[6]. In het verhaal van de egel blijft de geestigheid steeds beperkt tot een enkele alinea.

Leerzaam?
Tot slot nog de volgende vraag: is het een leerzaam verhaal? Ja. Het biedt een interessante spiegel voor zorgzame types en het idee van de egel om al zijn bezoekers eerst eens in zijn geest voor te stellen, heeft iets weg van Marcus Aurelius´ meditatietechniek. Aurelius stelde zich elke ochtend voor (-trouwens, of dit klop weet nu geen mens meer-) dat hij die dag de meest verveelde personen tegen zou kunnen komen, die hij zich maar kon bedenken. De werkelijke ontmoetingen met personen die dag, zouden hem dan minder teleur hoeven te stellen.
De vragen die het verhaal van de egel bij me oproept zijn: Welke verschillende bezoekers krijg ik eigenlijk over de vloer?  En welke bezoeken ga ik liever uit de weg en waarom eigenlijk? Het boekje kan aanzetten tot wat zelfreflectie.


Voor wie is het boekje geschikt?

Voor mensen vanaf twaalf jaar met fantasie en met interesse in gesprekken die zich direct naast je zouden kunnen afspelen. Gesprekken met soms absurde stelligheden en met hun momenten van vriendschap.
Jan van Coillie merkt bij de dierenverhalen van Tellegen nog op, dat kinderen al op jonge leeftijd veel plezier beleven aan ongerijmde combinaties. "Er gebeuren de onwaarschijnlijkste dingen op de vanzelfsprekendste manier. Tijd, ruimte en verhoudingen komen op losse schroeven te staan."[7] Die opmerking treft zeker toe op dit boekje. Omdat Het verlangen van de Egel echter een langer verhaal is dan de korte dierenverhalen van Tellegen, lijkt dit boekje me nog niet geschikt voor de achtjarige lezer, maar wel voor de beginnende puber.





[7] Van Coillie, J. Leesbeesten en boekenfeesten.(2007) Leidschendam: Davidsfonds uitgeverij, nbd Biblion. (volledig herziene editie)




[1] Tellegen, T. Het Verlangen van de Egel. (2014). Amsterdam · Antwerpen, Querido. Bladzijde 74.
[2] Ibid, Bladzijde 128.
[3] Tellegen, T. Het Verlangen van de Egel. (2014). Amsterdam · Antwerpen, Querido. Bladzijde 46.
[4] Ibid Bladzijde, 91.
[5] Ibid. Bladzijde 106.
[6] Tellegen, T. De Genezing van de Krekel. (1999). Amsterdam · Antwerpen, Querido. Bladzijde 22-23

Geen opmerkingen:

Een reactie posten