Recensie Knalhard, Caja Cazemier

Zakelijke gegevens

Titel: Knalhard
Auteur: Caja Cazemier
Jaar van uitgave: 2010
Plaats van uitgave: Groningen
Uitgever: Noordhoff Uitgevers BV

Ties wordt tijdens een avondje stappen door een groep jongens in elkaar geslagen. De dagen na dit voorval heeft hij veel pijn en slaapt hij veel. Hij vindt zichzelf een loser, omdat dit hem is overkomen. Hij schaamt zich voor zijn vriendin en vrienden. Hij wil geen bezoek van hen ontvangen. Zijn ouders zijn geschrokken en willen dat hij aangifte gaat doen. In de dagen na het voorval blijft hij zich schamen en onzeker voelen. Hij durft nergens meer te komen uit angst de daders tegen te komen. Uiteindelijk doet hij aangifte en krijgt hij slachtofferhulp.

In de weken na het voorval wordt de relatie tussen Ties en zijn vriendin Amarins slechter. Ties ziet zijn vrienden ook minder vaak, omdat hij angstig is de deur uit te gaan. Amarins heeft het gevoel dat ze haar vriend niet meer kent en niet kan bereiken, uiteindelijk verbreekt zij hun relatie.

Slachtofferhulp laat Ties een dagboek bijhouden, om zijn gevoelens van zich af te schrijven. Door zijn gevoelens op papier te zetten gaat het steeds iets beter met Ties.

De daders worden opgepakt en Ties ontmoet de daders op het politiebureau. Na deze ontmoeting concludeert Ties dat niet hij, maar de daders losers zijn. Later krijgen de daders een taakstraf. Beetje bij beetje gaat het weer de goede kant op met Ties. Hij is gestart met een sportopleiding en gaat regelmatig stappen. De slachtofferhulp heeft hem goed geholpen.

Recensie

Dit jeugdboek beschrijft een realistische gebeurtenis waar jongeren zich goed in kunnen verplaatsen. Zowel vanuit de positie van de hoofdpersoon, de in elkaar geslagen Ties. Als vanuit andere rollen, zoals de vrienden van Ties en zijn vriendin. Amarins en de vrienden van Ties hebben moeite met Ties om te gaan na dit voorval.

Het verhaal begint direct vrij heftig. Na een feest gaat Ties met een aantal vrienden naar een kebabzaak. In die zaak ontstaat een opstootje, waarin Ties juist beide partijen probeert te sussen. Eenmaal uit de zaak wordt de groep van Ties gevolgd door de andere groep jongens. Ties loopt achteraan en vangt, geheel onterecht, de klappen. 'Plotseling voelde Ties een harde duw in zijn rug. Hij hoorde hoe de lucht uit zijn ribbenkast werd geslagen en met een 'oeh' viel hij voorover op straat. In een reflex stak hij zijn handen vooruit, en hij voelde hoe zijn knieën en handen pijnlijk op de grond neerkwamen. Bliksemsnel sloot de kring zich om hem heen en op hetzelfde moment begon een razende aanval van stemmen die schreeuwden, armen die stompten, benen die knalhard trapten' (Knalhard, p. 18-19).

Dit voorval is een duidelijk voorbeeld van zinloos geweld. Het boek kan daarom in de klas ook gebruikt worden als aanleiding om zinloos geweld te bespreken. Het boek is hiervoor heel geschikt, omdat er ook goed wordt ingegaan op de gevolgen van zinloos geweld voor het slachtoffer, maar ook voor de vrienden en familie van het slachtoffer. Ik zou de leerlingen laten uitzoeken hoe het voorval door de verschillende personages uit het boek wordt beleefd en hoe deze verschillende perspectieven  het perspectief en de visie van de lezer beinvloeden.

Voor een volwassen lezer is het een moeilijk boek om in één keer uit te lezen. Dit heeft te maken met de leefwereld van Ties. De leefwereld die in het boek wordt beschreven past bij de leefwereld van jonge lezers. Het boek is daarom geschikt voor jeugdige lezers die zich herkennen in de leefwereld van Ties. Voor oudere lezers is het boek minder interessant.

Prettig is dat het boek realistische gebeurtenissen kent die in andere jeugdboeken soms worden vermeden. Een voorbeeld van zo'n realistische gebeurtenis is het moment dat Amarins de relatie met Ties verbreekt. 'Een moment stonden ze ongemakkelijk tegenover elkaar. Moest ze nu nog uitleggen waarom ze het niet meer zag zitten? Ze schraapte haar keel. Voorzichtig vroeg ze: 'Wil je nog praten...? Of weten waarom...? 'Nee, ik snap het wel.' Hij draaide zich om en liep naar de deur.'(Knalhard, p.142). Ik vind het goed dat het boek een heftig onderwerp behandeld en daarbij de gevolgen van de situatie niet uit te weg gaat. Voor een afsluiting in een jeugdboek is het goed dat het uiteindelijk weer goed gaat met Ties, maar het is wel een realistisch einde, het is niet meer zoals het voor het voorval is geweest.

Vanwege de heftige gebeurtenis en de realistische, volwassen beschrijving van gebeurtenissen en gevolgen van het voorval vind ik het boek geschikt voor lezers van 12 tot 16 jaar. De leefwereld van deze lezers komt wellicht niet helemaal overeen met de leefwereld van Ties, omdat Ties in zijn examenjaar zit en veel met uitgaan te maken krijgt, maar de lezers kunnen zich hier waarschijnlijk wel in verplaatsen.