maandag 28 maart 2016

Recensie 'Blom' van Jolanda Horsten door Huub Braun


Auteur: Jolanda Horsten
Uitgave: 2002
Titel: Blom
Uitgeverij: Prometheus Kinderboeken
Pagina’s: 136
Leeftijd : 12+


Samenvatting:
‘Blom’ gaat over een 15 jarig meisje dat door haar ouders op zomerkamp wordt gestuurd.
Haar moeder draait vaak nachtdiensten en haar vader is voor het werk vaak naar Antwerpen. Haar vader wil haar perse naar een kanokamp sturen. Zelf heeft ze daar weinig zin in (‘Ik kies zelf wel een kamp’). Als ze de folders van alle zomerkampen heeft doorgenomen wil ze liever op survivalkamp.
Als haar vader alle papieren en de rekening heeft ingevuld, verandert zij de ingevulde papieren zodat het haar eigen keuze wordt.
Voordat het echter zover is, gebeuren er nog andere dingen in haar leven. Ze gaat veel om met haar buurjongen Maarten. Op school komt ze in contact met Victor met wie ze een relatie begint. Haar buurjongen Maarten krijgt ook een relatie maar dan met Fleur.
Maar Blom voelt dat het niet goed zit tussen haar en Victor en wordt jaloers als ze merkt dat Maarten vaak met Fleur omgaat. Op een slinkse wijze zorgt ze er voor dat haar ouders en de moeder van Maarten er niet achter komen dat ze naar het ‘verkeerde’ kamp gaat.
Op het kampterrein ontmoet ze het aardige meisje met de naam Isabelle. Ze trekken veel met elkaar op. Ze komen er achter dat ze veel gemeen hebben. De reden waarom ze naar dit kamp moesten, dezelfde wegwerpcamera van hun vader gekregen en dingen binnen hun gezin.
Op het kamp krijgt Blom een ongelukje waardoor ze naar het ziekenhuis moet. Hier moet ze de naam van haar ouders doorgeven. Als ze de naam en geboortedatum van haar vader doorgeeft, schrikt Isabelle, die mee is gegaan, behoorlijk. De gegevens zijn exact hetzelfde als van haar vader.
Terug op het kamp gaan ze elkaar uithoren. Zo komen ze er achter dat ze precies dezelfde vader hebben die dus blijkbaar twee verschillende levens leidt.
Na het kamp houden ze contact met elkaar via brieven en telefoongesprekken. Blom vertelt alles aan haar buurjongen Maarten.
Als ze weer eens ruzie met haar vader krijgt, vertelt ze hem alles wat ze weet. Haar vader biecht daarna alles op aan de moeder van Blom.
Blom gaat een tijdje bij de buren wonen. Als haar ouders uit elkaar gaan, gaat ze weer bij haar moeder wonen. Haar vader neemt ze veel  kwalijk. Ze krijgt een relatie met Maarten, de jongen waar ze al heel lang echt verliefd op is.

Persoonlijke mening:
Dit boek past goed in de huidige tijd en maatschappij. Het aantal echtscheidingen neemt elk jaar procentueel weer toe. Het zou heel raar zijn als er onder al die echtscheidingen niet zo’n verhaal tussen zit als hierboven beschreven.  Het boek ‘Blom’ is dan ook een boek dat veel jeugdigen zal aanspreken.
Veel jongeren zullen zich herkennen in de levenswijze en het gezinssituatie zoals Blom die meemaakt. Veel ouders werken tegenwoordig allebei om de hoge (hypotheek)lasten te kunnen betalen. Veel vrouwen willen graag carrière maken en niet meer als huisvrouw door het leven gaan.
Hierdoor is er weinig tijd voor de kinderen en voor de ouders onderling. Het uit elkaar groeien van echtparen en de daarbij behorende (v)echtscheidingen zijn aan de orde van de dag in de huidige maatschappij. Veel van onze leerlingen zullen deze problematiek meteen herkennen.

‘Niet zo mopperen,’ zei papa. ‘Ik heb weinig tijd. We eten snel, dan kan ik mijn spullen inpakken. Morgen moet ik naar Antwerpen.’
‘Alweer?’  vroeg Blom. ‘Ja en als je geluk hebt, neem ik je een fles Eau d’Or mee.’ (Blom, p. 23).

Van deze schrijfster heb ik al vaker boeken gelezen en ik weet dat ze zelf ook een kind (Olivier) heeft. Volgens mij heeft ze dit boek dan ook geschreven met de intentie om andere ouders te waarschuwen hun gezinsleven niet te laten bepalen door werk of andere bijkomstigheden. De opvoedkundige inhoud van dit boek is dan ook vrij hoog.

‘Wat hadden je ouders je te melden?’ (….) ‘Ze gaan uit elkaar. Voorlopig, zeggen ze. Maar dat geloof ik niet. Ik verwachtte het wel, maar nu het gezegd is….’ ‘Vind je het rot?’
‘Tuurlijk. Papa moet weg van mama. Ze kan het hem niet vergeven.’ (Blom, p. 124).

Dit boek kan op leerlingen een grote indruk maken. Ik vind het dan ook jammer en vreemd dat dit boek niet bekender is onder het grote publiek. In de klas heb ik dit boek gepromoot door er aandacht aan te besteden tijdens een les Nederlands. Vervolgens kreeg ik van leerlingen die normaal niet lezen, reacties terug dat ze er aan begonnen zijn. Dan heb ik al een mooie start gemaakt en al een van mijn doelen bereikt.

In de ene hand papa’s konijn, in de andere mama’s Oortje. Ze hielden allebei van haar. Dat was fijn, ondanks alles. Maarten sloeg een arm om haar heen en zei: ‘Als je alles van te voren had geweten, zou je dan nog een keer stiekem naar een ander kamp gaan?’ (Blom, p. 136).

Geschiktheid:
Dit boek is geschreven voor jeugdigen van 12 jaar en ouder. De thema’s die in dit boek voorkomen zijn zaken waar de lezers op die leeftijd veelvuldig mee te maken krijgen. Hierbij valt te denken aan: scheiding, vriendschap, ruzie, liefde , verlatingsangst en geborgenheid.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten