vrijdag 25 maart 2016

Reactie op de gedichtenbundel "Het moest maar eens gaan sneeuwen" van Tjitske Jansen.
Recensie geplaatst door Brigitte. Reactie geplaatst door Paul Faassen.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het best saai vind om gedichten te lezen. Mijn interesse voor dit gedichtenbundel werd gewekt door de voorkant van het boek.
Zoals al aangegeven door Brigitte is het eerste gedicht een soort van haiku. Als ik de gedichten lees, zeggen de meeste mij niet zo veel. De titel van dit gedichtenbundel kom je tegen in het gedicht De Sneeuwkoningin op blz. 22-23: Het is te laat. Hij ziet haar al. Hij is al niet meer hier. Het moest maar eens gaan sneeuwen.  Ik persoonlijk vind onderstaand gedicht het mooiste uit het boek:
Voor zijn verjaardag

Ik weet de kleur waar hij het liefst op loopt
Ik weet de kleur die hij bij voorkeur draagt

Maar lopen is niet altijd hetzelfde als slapen
en dragen niet hetzelfde als wakker worden.

Ik heb hem dus gevraagd: in welke kleur wil jij het liefste
slapen, in welke kleur wil jij het liefste wakker worden.

In de kleur van jouw ogen zei hij, in de kleur van jouw huid.
Ik heb er niet naar gezocht. Ik wist ook zonder zoeken wel

dat er geen winkel bestaat die dekbedovertrekken verkoopt
in die kleuren. Er zit niets anders op. Ik moet voor altijd

bij hem slapen.

Hoewel het lijkt alsof hier de relatie al wat langer duurt, zitten er toch redeneringen in die kinderlijk zijn:  in strofe 2 worden lopen en slapen en dragen en wakker worden met elkaar vergeleken. 
De opbouw van de gedichten is verschillend: van 3 korte zinnen tot lange zinnen zonder komma's en punten. Zoals Brigitte al zegt met verschillende soorten rijm.  Ik ben het met Brigitte eens dat deze bundel geschikt is voor jongeren. Het is vrij gemakkelijk te lezen.
Jij hebt gekozen voor het gedicht De Stiefmoeder. Het zou inderdaad te maken kunnen hebben met het sprookje van Assepoester, maar het kan ook de echte situatie van de schrijfster ten opzichte van haar eigen stiefmoeder aangeven. Dat er sprake is van een paradox kan ik er eerlijk gezegd niet uithalen, maar het is zeker zo dat de stiefdochter vernederd wordt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten