Recensie ‘ Offline ’ door Pia (NeD1b)

Auteur:                       Caja Cazemier
Titel:                           Offline
Uitgavejaar:               2009
Uitgever:                    Ploegsma

‘Het was alweer bijna weekend. Vrijdag op school durfde Jiska haar klasgenoten niet aan te kijken. Ze liet haar hoofd hangen als ze door de gangen liep. Ze keek niet meer op in de klas, keek de anderen niet aan in de pauze.’

Jiska Verhagen is dertien jaar oud als zij aan het tweede jaar van de middelbare school begint. Al vanaf de eerste schooldag treden kleine hindernissen en misverstanden op. Korte tijd later begint Jiska zich buitengesloten te voelen door haar klasgenoten. Het is Sophie, een nieuwe klasgenoot, die alle aandacht naar zich toetrekt door haar verbaal vertoon en de modieuze kleding die zij draagt. Sophie blijkt de aanstichter van pestacties richting Jiska te zijn, waaraan de klasgenoten actief of gedwee meedoen. Via social media en via haar mobieltje krijgt Jiska haatvolle berichten die beledigend en zeer kwetsend zijn. Offline gaan en sms’jes verwijderen helpt weinig: op school wordt zij genegeerd en er verdwijnen spullen van haar.
Thuis, offline, voelt zij zich even veilig: zij werkt met de buurjongen Jurre in de kassen van haar vader of speelt met haar gehandicapt zusje. Over de voorvallen op school of op internet zwijgt zij in alle talen.
Maar er is geen ontkomen aan: zelfs op de dansschool, waar Jiska met veel plezier naartoe gaat, voelt zij zich bekeken door de andere meiden en merkt zij dat de sfeer verandert. Internet laat zien waartoe het misbruikt kan worden: in razend tempo verspreidt zich de lastercampagne van Sophie. Na nog meer indringende voorvallen, zoals een vals bericht over een ongeluk dat haar zus zou hebben gehad en een vriendin op internet die in werkelijkheid een alias van Sophie is, stort Jiska in. Uiteindelijk vertelt zij aan haar ouders wat er al maanden aan de hand is. Sophie wordt geschorst. Na de kerstvakantie gaat Jiska weer naar school waar zij opgewacht wordt door twee meiden uit haar klas, die duidelijk spijt hebben van hun gedrag en weer vrienden met Jiska willen zijn.

Offline is een typisch hier- en nuverhaal. Het verhaal van de dertienjarige Jiska speelt zich af in de leef- en belevingswereld van huidige jongeren. Ik vind het verhaal boeiend en realistisch geschreven. Al vanaf de eerste bladzijde wordt de lezer met een voor een boek ongebruikelijke tekst geconfronteerd, namelijk enkele vervelende polls. De lezer voelt zich daardoor al midden in het verhaal staan; doordat hij voorkennis mist, is zijn nieuwsgierigheid meteen gewekt.

Gedetailleerd beschrijft Cazemier wat er allemaal gebeurt, welke gevoelens dat bij Jiska oproept en welke desastreuze impact dat op haar zelfbewustzijn en gevoel van veiligheid heeft. Dat ‘gepest worden’ een vreselijke, alomvattende uitwerking op het slachtoffer heeft, wordt de lezer door de ogen van Jiska duidelijk gemaakt. Haar gevoelens van onbegrip, onmacht en onveiligheid kruipen als het ware heel dicht op je huid.

Het thema pesten in jeugdliteratuur is niet nieuw. Cazemier voegt wel de rol toe die sociale media hierin kan spelen. In combinatie met de beschrijving van herkenbare situaties die zich overal kunnen voordoen, heeft zij wederom een realistisch verhaal geschreven. Niets lijkt verzonnen, het is precies zoals het is. Deze levensechtheid voorkomt dat het verhaal banaal aandoet of als cliché weggezet kan worden, ook al is het thema niet nieuw.

Uiteraard heb je als (volwassen) lezer erg met de hoofdpersoon te doen. Je wenst geen enkel kind (ook Sophie niet!) deze ervaring toe. Behalve compassie voor Jiska voelde ik ook mijn geweten regelmatig om aandacht vragen. Hoe goed let ik op signalen van pesterijen in mijn klas (statistisch gezien wordt ook in mijn klas gepest)? Doe ik dat wel met de zorgvuldigheid die van mij verwacht mag worden? Of kan van mij hetzelfde gezegd worden als wat ik van de volwassenen in het verhaal denk? Ik vind het knap dat Cazemier o.a. deze vragen, deze bewustwording, bij mij oproept, zonder overigens met een beschuldigende vinger te wijzen.

Ik heb genoten van een vlot geschreven verhaal over een ernstig en actueel onderwerp.
Maar ik heb ook een aantal opmerkingen.
Teleurstellend vond ik ‘de afhandeling’ van het thema. Op 157 pagina’s wordt uitgebreid ingegaan op verschillende manieren van cyberpesten en nog uitgebreider op de gevoelens, de gemoedstoestand en de effecten van pesten op de hoofdpersoon. Pas op pagina 158 geeft Jiska toe dat zij gepest wordt. De afhandeling van ‘het probleem’ wordt ‘eventjes’ op twaalf pagina’s weergegeven. Het klopt, over het algemeen kun je stellen dat het aantal pagina’s niets over de inhoudelijke kwaliteit hoeft te zeggen. In dit geval echter vind ik de afhandeling te mager en dat is jammer. Ik denk dat het juist belangrijk is voor de jonge lezer om te weten wat daarna gebeurt. Dat de pester op zijn gedrag aangesproken kan worden en dat het slachtoffer weer een veilige plek in de groep kan krijgen. Nu is Sophie enkele dagen geschorst. Wat gebeurt er als zij weer naar school komt? Hoe verloopt een ontmoeting tussen slachtoffer en pester? Hoe maak je weer vrienden, hoe leer je weer te vertrouwen na een dergelijke traumatische ervaring? Het was waardevol geweest om ook deze vragen in het verhaal terug te laten komen.
Dat Cazemier de jonge lezer niet helemaal in de kou wil laten staan, blijkt wel uit haar nawoord waarin zij tips en adviezen geeft. Deze informatie biedt (ook) voldoende aanknopingspunten om na het lezen van het boek het thema (online) pesten in de klas te bespreken.

Coillie, J. (2012). Leesbeesten en boekenfeesten. Leuven: Davidsfonds
Redactie: Kappert, I. Leeuwerik, S. (2014). Doe Maar Dicht Maar. Amsterdam: Clavis
Redactie: Spelbrink, H., De Graaff, W. (1997). De wereld van het kinderboek. Groningen: Wolters-Noordhoff