Recensie ’16 & zwanger’                          door Raimond Jans (NeD1B)

Gegevens boek
auteur:                                    Marian Hoefnagel
jaar van uitgave:                    2007
titel:                                        16 & zwanger
plaats van uitgave:                 Amsterdam
uitgeverij:                                Eenvoudig communiceren B.V.

Esther, een meisje van 16 jaar, heeft na een gezellig avondje met de coolste jongen van de school onveilige seks. Het blijkt dat zwanger is geraakt en nu met een enorm dilemma zit; abortus, of de baby laten komen en laten adopteren of zelf opvoeden. Haar moeder vindt dat ze baby weg moet laten halen. Om Esther hierover na te laten denken, stuurt ze haar naar haar oma. Haar oma helpt haar zaken op een rijtje te zetten door haar verhalen uit het verleden te vertellen. De vader van de baby wordt door Esther op de hoogte gebracht en reageert verschrikt.  In kort bestek passeren alle voors en tegens voor Esther en voor het kind de revue. Dan moet Esther plotseling dringend naar het ziekenhuis. Welke keuze gaat Esther uiteindelijk maken?

Esthetisch

Onder de leerlingen van het Vmbo (basis), die op mijn school zitten, is dit boek een veel gelezen exemplaar. Dat is de reden waarom ik dit boek graag eens onder de loep wil nemen. Het boek is afkomstig uit de zogenaamde “Reality-reeks”, geschreven door Marian Hoefnagel. Zij heeft al een behoorlijk repertoire aan geschreven boeken opgebouwd die allemaal een maatschappelijk thema hebben, gelinieerd aan tieners. Dit boek leest ontzettend makkelijk, mede omdat het boek bedoeld is voor de “zwakke lezer”. Wanneer je het boek begint te lezen merk je meteen dat het taalgebruik erg eenvoudig is. Er worden simpele woorden gebruikt en de zinnen zijn erg kort. Samengestelde zinnen komen in het boek nauwelijks voor. Diverse passages beginnen met een voegwoord en dat heeft mij als lezer behoorlijk gestoord. “Esther heeft een warme broek aangetrokken. En een dikke trui. Ze heeft twee paar sokken aan. En nu loopt ze met haar laarzen door de sneeuw.” (16 & zwanger, p. 27). Ik begrijp dat Marianne Hoefnagel met deze zinsconstructies de “zwakkere lezer” tegemoet wil komen, maar ik vind deze misinterpuncties juist erg verwarrend. De schrijfster maakt veel gebruik van zinnen die in de directe reden staan. Waarschijnlijk omdat ze de zinnen eenvoudig wil houden, maar soms laat ze de nodige verwarring ontstaan. “Ze buigt zich naar haar moeder toe. 'Je belt nog wanneer je precies komt?', vraagt ze. “Haar moeder knikt. 'Ik moet doorrijden', zegt ze. 'Ik mag hier niet blijven staan. Dag Es.' Haar moeder draait het autoraampje weer dicht. Ze start de motor en rijdt weg.” (16 & zwanger, p. 5). In de eerste twee zinnen van dit citaat verwijst “ze” naar de persoon Esther. In de zin erna verwijst “ze” weer naar moeder. Dit komt geregeld voor in het verhaal en dit zorgt er bij de lezer voor dat hij extra “rekenkracht” in moet zetten om het verhaal te kunnen begrijpen.

Maatschappelijk thema

Zoals al eerder in deze recensie is vermeld, verwerkt Marian Hoefnagel maatschappelijke thema’s in haar verhalen. Het thema van dit boek is: “zwangerschap op jonge leeftijd.” Ik denk dat het goed is om dit soort thema’s aan de kaak te stellen bij pubers. De wijze waarop dat in dit boek gebeurt vind ik totaal verkeerd. Er zijn een aantal zaken waar ik vraagtekens bij zet. Ten eerste vind ik het vreemd dat de zwangere Esther aan de wijn gaat. “Oma heeft een paar oude krukjes uit de schuur gehaald. Dylan heeft warme appelwijn gemaakt, met kruiden. 'Dat hoort bij de wintersport', zegt hij. Marlies en Esther zitten samen in de iglo wijn te drinken.” (16 & zwanger, p. 61). Ik vind het raar dat de schrijfster ervoor heeft gekozen om dit in haar verhaal te vermelden. Het heeft totaal geen toegevoegde waarde en daarnaast vind ik het moreel verwerpelijk, aangezien wij de (zwangere) jeugd niet aan willen sporen om op jeugdige leeftijd alcoholische versnaperingen te nuttigen. Ten tweede wordt er amper aandacht geschonken aan het feit dat Esther tijdens het vrijen geen voorbehoedsmiddelen heeft gebruikt. “'Je kent die reclame toch wel?' zegt hij. 'Welke?', vraagt Esther. 'Ik vrij veilig of ik vrij niet?' 'Nee, zoiets van: praat over condooms als je je onderbroek nog aanhebt.' Esther moet er ook om lachen. 'Soms heeft die reclame gelijk', zegt ze.” (16 & zwanger, p. 68). Vooral de laatste zin vind ik verbijsterend. Dit is overigens het enige moment dat er überhaupt over voorbehoedsmiddelen wordt gesproken. Ten derde vind ik het een vreemde gang van zaken dat moeder vindt dat Esther abortus moet laten plegen. Esther weet zelf niet goed wat ze moeten doen en daarom moet ze van moeder naar haar oma om het daar verder zelf uit te zoeken. Ik weet niet of dit pedagogisch gezien zo’n verstandige keuze is. Uiteindelijk brengt het lot uitkomt. Ze krijgt hevige bloedingen en moet met spoed naar het ziekenhuis worden gebracht; een miskraam is een feit. Het geeft alleen totaal geen beeld van de moeilijke afwegingen die een persoon moet maken om tot het besluit van een abortus te komen. Jammer dat dit niet het uitgangspunt is geweest bij het schrijven van dit boek. Tot slot vind ik de wijze waarop Esther aan oma vertelt wat haar situatie is ook heel bijzonder te noemen. “'Nou', zegt oma. 'Vertel maar.' Ze zitten samen aan de koffie. Waar moet ik beginnen?, denkt Esther. Ze neemt een slok van haar koffie. Lekker, koffie verkeerd. 'Ik weet niet wat ik moet doen', zegt Esther. 'Marlies zegt dat ik het moet laten weghalen. Marlies vindt een abortus de enige oplossing. Ze zegt dat ik veel te jong ben om een baby te hebben. Ze vindt het belangrijk dat ik van mijn jeugd kan genieten.' (16 & zwanger, p. 28). Het feit dat Esther niet weet waar ze moet beginnen en dan opeens aangeeft dat ze “het” weg moet laten halen, vind ik erg vreemd. Dat strookt niet met elkaar. Oma reageert hier overigens uiterst kalm op en dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Is er dan niks positiefs te vertellen over dit boek? Absoluut wel. Het boek geeft regelmatig een beschrijving van locatie en sfeer. Vooral dat laatste vind ik erg sterk. Oma woont in een oud boerderijtje uit 1860. Alles aan dit huis is oud en oma heeft duidelijk ook nog de gebruiken uit vroegere tijden overgenomen. Oma heeft geen lampen, maar kaarsen en lampjes die op petroleum werken. “Samen maken ze groentesoep. Samen bakken ze stokbrood. Samen maken ze pudding met bessensap. En samen eten ze alles op. Daarna wassen ze af. 'Ik zal koffie zetten', zegt oma. 'Wil jij de luiken even dichtdoen?'  Esther gaat naar buiten. Het is mooi helder. Er zijn veel sterren te zien. Esther loopt om het huis heen. Eerst naar de woonkamer. Het ziet er gezellig uit van buiten. Esther doet de luiken dicht. Ze piepen bij het dichtdoen.” (16 & zwanger, p. 18). In dit boek zijn veel van dit soort sfeerbeschrijvingen en dat vind ik leuk. Het doet me denken aan die warme sfeer op de boerderij van mijn oma, vroeger. Hierdoor speelt het verhaal als een film af in mijn hoofd.

Conclusie

Een zwangerschap bij een 16 jarige wordt in dit boek eigenlijk als normaal gezien. Er wordt weinig over geoordeeld en het werkelijke vraagstuk wordt niet of nauwelijks aangestipt. Er wordt geen informatie gegeven over de keuzes waar je, als tiener, voor komt te staan en dat vind ik zeer opmerkelijk. Om eerlijk te zijn denk ik dan ook niet dat dit boek er voor zal zorgen dat er minder tienerzwangerschappen zullen zijn. Het boek werkt in ieder geval zeker niet preventief. Ondanks het feit dat ik het verhaal wel vermakelijk vond, zou ik dit boek absoluut niet aanraden.

Bronnen:

- Hoefnagel, M. (2007). 16 & Zwanger. Amsterdam: Eenvoudig communiceren B.V.

3 opmerkingen:

1. Reactie op de recensie “16 & zwanger” van Raimond Jans – door Annika van Klinken

Raimond, jij gaf aan dat jij een boek had gevonden voor moeilijke lezers en dat jij dit wilde gebruiken voor de fictieblog. Ik werd ook nieuwsgierig naar dit verhaal en heb daarom besloten om te reageren op jouw recensie. Ik ben weer een ervaring rijker.

Jeetje, wat was dit zonde van mijn tijd!
    Zoals jij ook al beschrijft, heeft Marian Hoefnagel het thema “zwangerschap op jonge leeftijd” verwerkt in dit verhaal. Ik had redelijk hoge verwachtingen van het boek. Het is een thema wat (helaas) te vaak naar voren komt. Het leek mij daarom een mooi verhaal om leerlingen te laten beseffen hoe heftig zoiets kan zijn en wat de gevolgen zijn van je beslissing.

Helaas heeft Marian Hoefnagel hier de plank compleet misgeslagen.
    Het verhaal heeft te weinig diepgang. Ik ben het compleet met Raimonds recensie eens dat er nauwelijks wordt gesproken over voorbehoedsmiddelen en dat het verhaal soms een rare wending heeft. Op het moment dat de lezer een kleine opening heeft om stil te staan bij de situatie komt het noodlot om de hoek. De hoofdpersoon krijgt een miskraam en daarmee is alles afgehandeld. Ik had ook graag gezien dat het moeilijke proces van beslissen of je het kind wel of niet houdt, meer naar voren zou komen en als thema meer centraal zou staan in het verhaal.

Al met al is het verhaal voor mij een behoorlijke afknapper en zal ik niemand aanraden om het boek te lezen. Je kunt je tijd beter besteden aan boeken die wel de moeite waard zijn. Jammer!

Bronnen:

 Hoefnagel, M. (2007). 16 & zwanger. Amsterdam: Eenvoudig communiceren B.V.

BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Raimond,

Niet wetende dat Annika ook een reactie zou plaatsen, heb ik het boek 16& zwanger ook gelezen. Ik werd nieuwsgierig door de titel, maar zag tot mijn schrik dat het een erg dun boek was met grote letters en ik had het boek in een half uur uit.
    Ik ben het wel met jullie eens dat dit boek weinig diepgang heeft. Tijdens haar bezoek aan oma wordt er nauwelijks gesproken over de zwangerschap van Esther en verneem je weinig van vader Joris. Het eigenlijke probleem van Esther wordt niet echt uitgelegd en ik vind de reactie van haar ouders en oma te laconiek. Ik stoor me met name aan de korte zinnen en kinderachtige hoofdstukjes zoals: lekkers, de iglo, in de iglo. Het boek is absoluut te kinderachtig voor leerlingen van het Voortgezet Onderwijs. Voor leerlingen die moeilijk lezen of zeer langzaam lezen is dit boek wel een aanrader, omdat het lekker leest en snel uit is. Het thema zwangerschap en dan met name het onveilig vrijen komt te weinig aan bod. Dit kan voor leerlingen overkomen dat op jonge leeftijd zwanger zijn snel opgelost kan worden. Het probleem wordt in het boek verholpen door een miskraam van Esther. Op het einde van het boek wordt er nog wel even op een grappige manier naar een bekend reclamespotje verwezen. Vrij veilig!

BeantwoordenVerwijderen