donderdag 17 maart 2016

Kijk niet meer om van Siobhan Hayes


 

                        Auteur: Siobhan Hayes

                        Jaar van uitgave: 2013
                        Titel: Kijk niet meer om
                        Plaats van uitgave: Houten
                        Uitgeverij: Van Goor (Unieboek)
                        Het Spectrum bv. Houten

Samenvatting van het boek:


Sinead zorgt op al jonge leeftijd voor haar oudere broer Patrick, die een drankprobleem heeft en psychisch niet helemaal in orde is. Als Sinead 16 is, verdwijnt Patrick spoorloos. Ze doet er alles aan om hem terug te vinden, want dat is ze aan hem verplicht. Via Latijnse aanwijzingen op een briefje begint de spannende zoektocht naar Patrick. Al snel leidt het spoor naar Benedict House, een plaats waar vreemde dingen gebeuren en de tijd sprongen lijkt te maken. Ze gaat hier werken voor een zekere zuster Catherina.  Het spelletje wordt serieus.  Tijdens haar zoektocht leert ze de knappe James kennen. Hij is ook op zoek naar antwoorden over zijn duistere verleden. Samen gaan ze op zoek en ontdekken ze gruwelijke waarheden. Benedict House is geen huis voor de levenden en Patrick is nog niet klaar met Sinead.  Zij is tot op haar oren verliefd op James en dat gaat bijna ten koste van het spoor dat naar haar broer leidt. Gaat het haar toch nog lukken om Patrick te vinden en haar belofte in te lossen….?



Mening over het boek:

Ik kan me moeilijk identificeren met de hoofdpersonen in het boek. De situaties die worden beschreven zijn soms verwarrend, omdat het spoor dat Patrick achterlaat omringd wordt door religie, legenden en oudheid. Dat vind ik minder om te lezen, maar door de indrukwekkende verhaallijn lees je het boek toch moeiteloos in een aantal dagen uit. De auteur gebruikt te vaak poëtische zinnen en filosofische gedachten. In het verhaal komen Orpheus en Eurydice aan bod. Volgens de Griekse mythe stierf Eurydice op hun trouwdag. Dit heeft mij wel doen twijfelen of ik het boek  uit zou gaan lezen. Ik kan me moeilijk met de hoofdpersoon Sinead identificeren, omdat ik haar naïviteit niet begrijp. Haar liefde voor James lijkt ze belangrijker te vinden dan het vinden van haar broer.  Ze ziet dingen die er niet zijn.  Het volgende citaat geeft een van de Latijnse aanwijzingen van Patrick weer:

“Sic transit gloria mundi- zo vergaat aardse glorie” ( Kijk niet meer om, p. 53).

De meest ontroerende passage vind ik als James Sinead vertelt dat hij ernstig ziek is en snel zal sterven. Uiteindelijk sterft James in de armen van Sinead.

“Hij deed zijn ogen open en haalde diep en haperend adem. Ik had geen hartmonitor nodig om te weten dat het afgelopen was. Ik voelde dat ik instortte en gilde lag en geluidloos, maar ik bleef zitten met James in mijn armen, streelde zijn goudkleurige haar en hield mijn wang tegen hem aan tot ik voelde dat hij koud werd. Tot het laatst bad ik om een wonder, maar dat gebeurde niet.”( Kijk niet meer om, p. 198-199).

De schrijver gebruikt meerdere overbodige passages, maar de volgende vond ikzelf erg vervelend om te lezen:


“De wanhopige Eurydice had zich al half omgedraaid, alsof ze op dat moment weggerukt werd. Wat zit daar aan de onderkant? James bukte zich om te kijken. Het is een ringslang. Geen paniek, hij is dood. Wat een vreemd toeval. Eurydice is gestorven doordat een slang in haar voet beet. Wat een vreemd toeval. Ik wed dat Patrick hem daar heeft neergelegd voor mij. Waarom zou hij dat doen?”( Kijk niet meer om, p. 132).

Het einde van het boek vind ik spannend. Patrick is dood en Sinead is vermist.  Zuster Catherina verdwijnt hand in hand samen met een man naar de horizon. Toen werd alles zwart. Het verhaal eindigt met een epiloog.

Ik vond het toch wel een spannend boek om te lezen. Ik houd wel van spannende verhalen. De legenden uit de oudheid en de paranormale verschijnselen vind ik de minpunten van het verhaal. Dit valt te verklaren omdat Patrick filosofie heeft gestudeerd. Ik zou me echter wel kunnen voorstellen dat er lezers zijn die afhaken.



Geschiktheid voor de lezer:

Ik vind dit boek niet geschikt voor de onderbouw. Het is vanaf 15 jaar. Leerlingen in het eindexamenjaar zouden dit boek kunnen lezen. Waarschijnlijk is het alleen geschikt voor leerlingen die geschiedenis interessant vinden en zich niet storen aan de Griekse mythologie.  Kinderen uit de onderbouw vinden spannende boeken wel leuk, maar voor hen is dit boek te lastig om te lezen en waarschijnlijk vermindert de zin in het lezen. De titel en het pistool als symbool op de kaft nodigt de leerlingen in eerste instantie nog wel uit, maar ze haken na een aantal hoofdstukken af. Omdat het boek uit het Engels vertaald is, kun je als docent de leerlingen aanraden het origineel te lezen. Don’t look back: the past will haunt you..

Een leuke verwerkingsopdracht zou dus kunnen zijn: voor examenklassen: lees het boek in het Nederlands of het Engels.  Beschrijf de hoofdpersonen en welke rol hebben ze in het verhaal?  Waarom gebruikt de schrijver poëtische zinnen en Griekse mythen?  Het belangrijkste blijft natuurlijk het plezier in het lezen!



Bronnen:   Kijk niet meer om,  Stobhan Hayes

                  Leesbeesten en boekenfeesten, Jan van Collie
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten