zaterdag 12 maart 2016

Reactie op recensie 'De stalker' van Helen Vreeswijk - door Brigitte van Beekum

Ik wil reageren op de recensie van Janneke. Ik heb alle boeken van Helen Vreeswijk, omdat ik graag wil dat mijn dochters zien wat voor gevaren er schuilen in de hedendaagse maatschappij. Zoals altijd zijn de boeken van deze auteur met vaart geschreven en kost het weinig moeite om door de 365 pagina's heen te komen. Dit vind ik een groot pluspunt van Vreeswijk. Zij stimuleert het lezen bij jongeren. Ze schrijft spannende boeken, met personages waarmee adolescenten zich makkelijk kunnen identificeren. Ik ben het met Janneke eens dat dit komt, doordat de personages levensecht beschreven worden en hun situaties tot de verbeelding spreken en herkenbaar zijn. Haar taalgebruik is hedendaags en begrijpelijk. Doordat er in ieder boek een link gelegd wordt met de politie doorziet de lezer op een niet-moralistische wijze de problematiek en kan een volwassen standpunt innemen.

De cursieve teksten dragen inderdaad bij tot verhoging van de spanning. In Chatroom gebruikte de auteur deze 'truc' ook al. Wat betreft de kaft: 'Die angst kan jij niet begrijpen, die moet je gevoeld hebben' spreekt zeker aan tot de verbeelding van de beoogde doelgroep. Ook maakt dit verhaal deze zin waar. Door dit boek te lezen ervaar je a.h.w. hoe het is om daadwerkelijk gestalkt te worden. It goes without saying dat dit geen prettige ervaring is.

Voor ons, volwassenen, is het wellicht al snel duidelijk wie de stalker is, maar ik denk dat middelbare scholieren veelal op het verkeerde been worden gezet en de ontknoping als een verrassing komt.

Een mooi stukje vond ik op pagina 267:
'Haar vingers waren gevoelloos toen ze het sleuteltje in haar fietsslot stak en het stuur krachtig omklemde. Ze liet een trillende zucht ontsnappen en maakte toen vaart. Haar hoofd bonkte en ze voelde zich draaierig worden. Hij had haar dus wel gezien in het park en hij speelde geen blufpoker. Hij wist van Lex en de honkbalknuppel en het was niet moeilijk te raden wat hij van plan was. Straks pakte hij Lex, uit wraak. Ze had Lex meegesleurd in haar ellende en hem in gevaar gebracht. Sullige Lex.'

Wat voor mij persoonlijk een leuke bijkomstigheid is, is dat het zich afspeelt op het Lingecollege (in Geldermalsen), waar mijn dochter op zit. Helen refereert in haar fictie altijd naar echte bestaande dingen. Zo is de leerkracht Duits daar een persoonlijke vriendin van Helen en wordt deze ook meerdere malen in haar boeken aangehaald. In dit boek was er ook een 'Helen' rechercheur, hetgeen een leuke brug slaat naar haar verleden.

Ik merk dat er in de 3-havoklassen veel boeken van Helen Vreeswijk gelezen worden.
Logisch, want ze boeien altijd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten