zondag 13 maart 2016

Reactie op de recensie Slavenhaler van Erik Meurs, door Offra Drop

Reactie op Slavenhaler van Rob Ruggenberg.

Hierbij reageer ik op de recensie van Erik Meurs, Slavenhaler, geschreven door Rob Ruggenberg.

Erik uit je recensie lees ik dat je het over het algemeen een goed boek vond, maar dat er een paar kanttekeningen waren.
Dat het boek niet helemaal in de ik-vorm geschreven is, heeft mij niet ontzettend gestoord, maar ik snap je punt wel. Het is geloofwaardiger als je het verhaal echt vanuit beide personage meemaakt. In mijn ogen is de rest van het verhaal geschreven in een hij/zij perspectief en geen auctoriale verteller. Ik heb zelf niet het idee gehad dat iemand van bovenaf het verhaal verteld en al meer weet over de situatie dan Tyn en Obaa zelf.

Ik vond het zelf erg leuk om op deze manier meer over de geschiedenis te weten te komen en hoe het was om in deze tijd te leven. Er zijn veel halfbloedjes geboren, je staat er weinig bij stil hoe dat eigenlijk voor deze kinderen destijds is geweest. Het lijkt mij vreselijk door niemand geaccepteerd te worden. De twee passages die je beschrijft geven de daadwerkelijk sfeer goed weer. Tyn weet eigenlijk niet wat hem e en waar hij aan begonnen is. Zelf vind ik de passage dat Tyn in het ruim van het schip komt mooi en helder beschreven. Ik kreeg zelf het gevoel dat ik met mijn ogen zag wat er toen daadwerkelijk gebeurde.

‘Tyn hield zich met beide handen aan een kanon vast en keek ontzet naar de chaos om zich heen. De slaven werden alle kanten op gesmeten, maar omdat ze met voetboeien aan de lange ijzeren stangen vastzaten werden ze ook steeds tegengehouden. Overal klonk wanhopig gekrijs, hier en daar lagen al bewusteloze of misschien wel dode mensen’ (Ruggenberg,2007, p.144).

Erik ik ben het met je eens dat dit boek goed te adviseren is voor de onderbouw. Het lijkt mij mooi om het vak geschiedenis en Nederlands middels dit boek te combineren! Het is een makkelijk boek voor leerlingen om te lezen. De leerlingen zullen op een interessante wijze zo ook kennis en nieuwe inzichten opdoen van de Nederlandse geschiedenis. Rob Ruggenberg heeft op een mooie manier fictie en historische feiten gecombineerd. ‘Een historisch verhaal kenmerkt zich door het samenspel van feiten en fictie’ (Collie, 2007, p177).
Dit boek is sinds dit schooljaar, bij mij op school, een verplicht boek voor de brugklas havo/vwo om te lezen. De leerlingen hebben het nog niet gelezen, maar ik ben heel benieuwd naar de reacties van de leerlingen.

Erik, ik heb net als jij dit boek met veel plezier en interesse gelezen!

Coillie, J. (2007). Leesbeesten en boekenfeesten. Leuven: Davidsfonds

Ruggenberg, R. (2007). Slavenhaler. Amsterdam: Querido’s Uitgeverij BV