maandag 28 maart 2016

Recensie dichtbundel 'Binnenstebuiten' van Ruby de Witte - door Charita van den Berg

Recensie dichtbundel 'Binnenstebuiten' - Ruby de Witte

Auteur: Ruby de Witte
Jaar van uitgave: 2010
Plaats van uitgave: houten
Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf



Samenvatting:
De dichtbundel 'binnenstebuiten' is geschreven door Ruby de Witte. Zij was op het moment van uitgave zestien jaar. De gedichten gaan over de onderwerpen waar een puber mee worstelt zoals geen puber willen zijn, even niks willen doen, het doel in het leven en de wereld om hen heen.

Ruby maakt in haar gedichten gebruik van verschillende soorten poëzie zoals bijvoorbeeld klankpoëzie:

Baby brabbelt
Brabbel brabbel brabbelaar
heeft nog niet leren praten
de klanken voelen raar
dus baby brabbelt maar

Kindje brabbelt
brabbel brabbel brabbelaar
al die mooie nieuwe woorden
maar niet echt handelbaar
dus kindje brabbelt maar

Puber brabbelt
brabbel brabbel brabbelaar
zoveel te vinden en te zeggen
nooit de juiste woorden klaar
dus puber brabbelt maar

Volwassene brabbelt
brabbel brabbel brabbelaar
denkt alles beter te weten
maar het valt toch zo zwaar
ook volwassene brabbelt maar

Ook maakt zij gebruik van volrijm en volgt ze verschillende rijmschema's. De gedichten hebben allen een andere klank, rijmschema en onderwerp. Ook maakt ze veel gebruik van herhaling van zinnen:

De zon schijnt op mijn familie
en op mijn beste vriendin
De zon schijnt op mijn vijand
van wie ik het niet win

De zon schijnt op de rechters
en op de stille verdachten
De zon schijnt op de slachtoffers
die op de rechtszaak wachten

De zon schijnt op Pharrel
en op Kanye West
De zon schijnt op de wannabe
al doet hij nog zo zijn best

De zon schijnt op de lapjeskat
en op de bergmarmot
De zon schijnt op de batterijkip
door het gaatje in het slot

De zon schijnt op de koukleum
en op de brandende woestijn
De zon schijnt op het beetje water
dat er straks niet meer zal zijn

De zon schijnt op de miljonair
en op de bedelaar
De zon schijnt op de gulle gever
die geld ziet als een goed gebaar

De zon schijnt, wil geen geld
en wordt nergens toe verleid
De zon schijnt zijn warme stralen
en maakt geen onderscheid

Mening:
Ik vind het erg knap dat een meisje van zestien deze gedichtenbundel heeft kunnen maken. Aangezien het gedichten zijn vanuit het oogpunt van een puber geschreven denk ik ook dat deze gedichten pubers zullen aanspreken. Ik denk dan ook dat deze gedichtenbundel heel goed gebruikt kan worden als eerste kennismaking met poëzie. Het zijn gedichten waarbij je niet al te diep hoeft na te denken om achter de betekenis te komen maar ze slaan de spijker wel op zijn kop. Het gedicht dat mij zelf enorm aansprak was de laatste:

Gisteren ben ik geboren
Vandaag word ik groot
en morgen ga ik dood

Alles gaat zo snel
maar aangezien we vandaag leven
heb ik nog wel even

Soms ben ik bang
ook al ben ik jong en gezond
dat morgen te snel komt

Ik wil dat morgen morgen blijft
Hoe doe ik dat, dat is de vraag
Door gelukkig te zijn vandaag

Gisteren ben ik geboren
Vandaag word ik groot
en morgen ga ik nog niet dood

Dit is een gedicht over een onderwerp waar veel mensen zich mee bezig houden en die bepaalde gevoelens daarin heel goed uitdrukt. Dit gedicht kan zowel jongeren als volwassenen aanspreken.

Geschiktheid voor de lezer:
Zoals ik hierboven aangaf denk ik dat het boek goed gebruikt kan worden als eerste kennismaking met poëzie. Het laat leerlingen zien dat zij zelf ook heel goed gedichten kunnen schrijven en dat dit niet alleen voorbehouden is aan volwassenen die onbegrijpelijke teksten schrijven waar je van alles uit moet zien te halen. Dit is voor jongeren vaak iets ongrijpbaars en daarom spreekt poëzie vaak niet aan. Ik ben zelf inmiddels begonnen met het onderwerp poëzie bij mijn derde klas VWO. Ze hadden hier aanvankelijk weinig zin in maar ik heb ze laten zien wat poëzie allemaal kan zijn en ik merk dat ze gaandeweg iets enthousiaster raken. Vooral het onderwerp "wat is poëzie" spreekt deze groep leerlingen erg aan omdat ze zelf kunnen nadenken en fantaseren wat het nu wel of niet is. Ik ga zeker enkele gedichten uit 'Binnenstebuiten' voorleggen aan mijn klas en erover discussiëren. Ik ben dan ook heel benieuwd of deze gedichten inderdaad meer aanspreken.  

Bronnen:
- Witte, R. de (2010). Binnenstebuiten. Houten: van Holkema & Warendorf
- Stienen, M. (2013-2014). Poëzieanalyse en didactiek. Readernummer 148.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten