zondag 27 maart 2016



Reactie op:

Recensie door Helen Uijlenbroek - dichtbundel

Ik zoek een woord – Hans Hagen

Amsterdam, Antwerpen, Querido 2013





Beste Helen,


Nadat ik jouw lovende recensie gelezen had over de dichtbundel Ik zoek een woord samengesteld door Hans en Monique Haagen werd ik -net als meerdere medestudenten- nieuwsgierig naar deze bundel. De gedichten uit deze verzamelbundel zijn niet van onbeduidende dichters en variëren van Willem Wilmink tot Herman Finkers. De rijmschema’s zijn niet al te complex en de inhoud van de gedichten vind ik veelal concreet en weinig zweverig. Direct op één van de eerste pagina’s vond ik een gedicht dat bruikbaar was voor mijn lessen. Ik geef les op het MBO en in een college werkwoordspelling oogstte ik al meteen succes met het gedicht Verwarrende werkwoorden van Joke van Leeuwen. Het is een gedicht met eenvoudig rijm en de inhoud is “lekker” concreet! Ik citeer slechts een aantal strofen omdat het erg lang is…


Verwarrende werkwoorden


Lopen wordt liep
Maar hopen niet hiep,

Laten wordt liet,
Maar praten niet priet



Komen wordt kwam
Maar dromen niet dram



Vragen wordt vroeg.
Maar zagen niet zoeg

Vliegen wordt vloog
Wiegen niet woog

Vriezen wordt vroor,
Maar niezen niet noor

 (....)

 Ja. Maar waarom?

(Ik zoek een woord, p. 48)


Juist de afsluiting “Ja. Maar waarom?” deed in de les wel wat stof opwaaien omdat daar natuurlijk niet zomaar een antwoord op te geven is en dit voor onze studenten reden temeer is de discussie op te zoeken. Eerlijk gezegd was ik verbaasd over het enthousiasme waarmee de studenten het gedicht ontvingen. Verschillende wilden het vóór de klas declameren. Ik moet er misschien wel bijzeggen dat het studenten Recreatie zijn, een student ICT zou wellicht anders reageren. In de bundel zitten nog veel meer bruikbare gedichten. Het gedicht van Jan Boerstoel Recht op vrije meningsuiting spreekt me erg aan zeker omdat het nu erg actueel is en het zal mijn volgende project worden in de les.


Recht op vrije meningsuiting

Recht op vrije meningsuiting,
Dat betekent heel normaal,
Dat je niet de hele dag hoeft
Lopen te letten op je taal;
Dat je hardop durft te praten
In de tram of in de trein,
Over wat je stom of slecht vindt,
Zonder bang te hoeven zijn.

Recht op vrije meningsuiting,
Dat betekent heel gewoon,
dat er niet wordt meegeluisterd
naar je eigen telefoon;
Dat je in de krant kunt schrijven:
‘de regering maakt me kwaad’,
Zonder dat je daar meteen voor
de gevangenis in gaat
.
(…..)

 (Ik zoek een woord, p.110-111)

Verder ben ik het helemaal met je eens dat de bundel voor elk wat wils heeft en dat het gelezen kan worden door iedereen van 9 – 99 jaar. Zo heb ik gisteren het onderstaande gedicht van Mieke van Hooft nog met mijn zus gedeeld.

Zusje

Onzichtbaar zijn de draadjes
Die mij verbinden
Met mijn zusje.
Een blik, een aai, een kusje,
Maar ook een duw, een mep….
Wat ik met mijn zusje heb
Is heel speciaal.
Een soort geheime taal,
Onverstaanbaar voor een ander.

 
(Ik zoek een woord, p. 137)


De bundel is een gouden tip en voor iedereen en elke gelegenheid de moeite waard. Bedankt Helen!










Geen opmerkingen:

Een reactie posten