Recensie Flashback, Eva Burgers, door Mariska Craenmehr

Boekgegevens:

Titel:              Flashback
Auteur:             Eva Burgers
Jaar van uitgave:   2014
Plaats van uitgave: Kluitman, Alkmaar

Lynn gaat samen met vier vriendinnen een avondje shoppen. Ze heeft het net uitgemaakt met haar vriendje Jay. Ondanks dat het uit is blijft Jay haar via de telefoon lastigvallen. Wanneer Lynn vervolgens naar huis fietst wordt ze van haar fiets getrokken en in elkaar geslagen. In het ziekenhuis wordt ze wakker maar herinnert zich niets van het voorval. Haar omgeving denkt meteen aan Jay als verdachte. Ondanks de verdenkingen zoekt Jay opnieuw contact met Lynn. Maar wie kan Lynn nu nog vertrouwen en wie niet?

Eigen mening

Het boek is erg vlot geschreven waardoor het erg prettig is om te lezen. Ook start de auteur met de gebeurtenis waarbij Lynn in elkaar wordt geslagen, waardoor de lezer vrijwel direct door de spanning gegrepen wordt. Dat moment weet Burgers goed op te bouwen door eerst nog het gevoel van Lynn te belichten: 'Het verbaasde me sowieso hoe sterk al mijn zintuigen werkten nu mijn aandacht helemaal op het einde van het pad gericht was. Geluiden en geuren die ik nog niet eerder had geroken, waren ineens overduidelijk aanwezig. Ik zette nog wat kracht op de trappers en hield mijn adem in toen ik het donkere stuk naderde.' (Flashback, p.8) Ik denk dat (met name meisjes en vrouwen) zich erg goed in dit stuk herkennen. Als ik voor mezelf spreek in ieder geval wel. We fietsen allemaal wel een keer alleen in het donker naar huis, waarbij je denkt, is dit wel zo verstandig?

Burgers weet op een slimme manier de lezer te beïnvloeden door de twee hoofdpersonages, Lynn en Jay, om beurten op te laten treden als focalisator binnen het verhaal. Door deze meervoudige personale vertelwijze weet de auteur vrijwel direct sympathie te wekken voor de eerste verdachte in het verhaal. Je gaat als lezer dan ook meteen twijfelen of Jay wel de betreffende dader is die Lynn in elkaar heeft geslagen. Deze manier van presenteren verhoogt de spanning van het verhaal en beïnvloed tegelijkertijd ook de lezer, aangezien deze op dat moment meer weet dan de personages van elkaar weten.(Van Boven en Dorleijn, p. 226)

Het boek is geschreven voor kinderen vanaf 12 jaar en ouder. Ik denk dat dit boek voor zowel jong als oud een leuk en vooral spannend boek is om te lezen. De vlotte vertelwijze, de opbouw van de spanning, de realistische verhaallijn en het thema dragen hier naar mijn mening allemaal aan bij.

• E. van Boven en G. Dorleijn: Literair mechaniek: inleiding tot de analyse van verhalen en gedichten, (Bussum 2013)