zaterdag 5 maart 2016





    

 Titel:  Shock
 Auteur: Mel Wallis de Vries
 Plaats van uitgave: Utrecht
 Jaar van uitgave: 2014
 Uitgeverij: De Fontein




Samenvatting van het boek:

Stel je eens voor: je beste vriendin verdwijnt na een schoolfeest. Alleen haar fiets, haar telefoon en haar bebloede jas worden gevonden. Je wordt verscheurd door verdriet en angst. Wat is er die avond met haar gebeurd? Maanden na de verdwijning van Emma Timmers besluiten de 4 vriendinnen: Lilly, Anouk, Mabel en Bo op vakantie te gaan naar Zuid-Frankrijk. Alle 4 de vriendinnen hebben hun eigenaardigheden en komen om de beurt in het verhaal aan het woord. Er gebeuren mysterieuze dingen en telkens lijkt het of Emma in de buurt is om de 4 vriendinnen in de gaten te houden. Ze vinden zelfs aanwijzingen die met haar te maken hebben.  Uiteindelijk slaat het noodlot toe als Lilly midden in de nacht teveel kalmeringstabletten inneemt en richting het zwembad loopt…… Heeft ze Emma gezien of is het allemaal een droom……   Kun je nog vluchten of is het te laat?



Mening over het boek:

Vanaf het begin tot het einde heb ik geboeid gelezen. Het verhaal begint met een krantenartikel met foto van de verdwijning van Emma Timmers. De 4 vriendinnen die om de beurt aan bod komen, worden ook met een pasfoto aangegeven. Het lijkt dus echt gebeurd te zijn en dat maakt het verhaal extra spannend en aangrijpend. De vriendinnen hebben ieder hun eigen verhaal en hun karakter. Het verhaal is van begin tot het einde spannend. Ik kan met de hoofdpersoon identificeren. Ik heb het boek niet in een keer uitgelezen, maar in een aantal dagen. De volgende passage uit het boek greep mij enorm aan, omdat dit een omslag is in het verhaal. “Zo ben je dood. En zo leef je weer.” ( Shock, p. 221)Hieruit blijkt dat Emma alles in scene heeft gezet en een ander leven is begonnen.  Bij een aantal passages heb ik met verbazing en ongeloof gelezen. Je hoopt dat dit alles niet plaatsvindt, maar louter een droom is. “ Lilly sluit haar ogen. Ik heb het gevoel dat ik naast haar sta op het randje van de afgrond. En dan valt ze achterover. Het water slokt haar op, en heel langzaam zakt ze naar de bodem. Roerloos blijft ze liggen.” (Shock, p. 215) 
Als de 4 vriendinnen afscheid nemen van Lilly bij haar graf, voel je het verdriet van de meisjes. Het volgende citaat vind ik het meest ontroerende: “Ik kan nog steeds niet geloven dat ik Lilly nooit meer zal zien. Soms heb ik het gevoel dat ik haar zie. In elke schaduw en beweging zie ik dan haar gezicht. Toen we in juni ons diploma uitgereikt kregen, was dat gevoel het sterkst. Hier had Lilly ook moeten staan.”  Het einde van het boek is erg triest, want waarschijnlijk houden de meisjes er een schuldgevoel aan over. Zelfs met de harde en soms gemene Bo krijg je medelijden. Het boek boeit van begin tot het einde en er is constant spanning,  omdat je niet weet wat er gaat gebeuren. Deze spanning is het meest aanwezig als Emma zich weer in het verhaal aandient. Ik persoonlijk houd wel van thrillers en verhalen die niet zo goed aflopen.  Ook de pers en uitgeverijen zijn vol lof over dit boek.



Geschikt voor welke doelgroep:

Ik vind het boek geschikt voor 12 jaar en ouder. Misschien is het boek te heftig voor eerstejaars leerlingen, maar die houden normaal gesproken ook wel van spannende verhalen. De kaft met het symbool van een pistool en de titel kunnen leerlingen aanspreken. De auteur Mel Wallis de Vries is populair bij de jeugd en ze kiezen vaak een titel die aanspreekt. Ik zou als docent dit boek zeker aanraden. Het leest lekker weg en de hoofdstukken zijn overzichtelijk.  Ik zou bij dit boek ook wel een verwerkingsopdracht kunnen toevoegen die leerlingen aanspreekt:  misschien is het leuk om de leerlingen een soort van flaptekst te laten maken of een poster van het boek. Op onze school vinden leerlingen dat altijd een leuke opdracht. Ze maken dan ook een andere voorkant van het boek. Hier kunnen ze creatief zijn. Eventueel kun je ze de poster aan de klas laten presenteren.

Verdiep je in het avontuur van Shock en het laat je niet meer los!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten