dinsdag 29 maart 2016

Reactie Huub Braun op recensie 'Doe maar kijk maar' van Pia

Hierbij geef ik mijn reactie op de recensie van Pia over het boek ‘Doe maar dicht maar’.

Van de stichting ‘Doe maar dicht maar’ had ik eerlijk gezegd tot voor kort nog nooit gehoord. Toen ik pas geleden het boek met jongerenpoëzie in de schoolbibliotheek tegenkwam en er eens voor ging zitten, werd ik net als jou meteen heel erg enthousiast. Het ene gedicht dat ik las, was nog mooier, indrukwekkender dan het ander. Ik heb het boekje dan ook meteen mee naar huis genomen en heb het daar in één adem uitgelezen.

De voornaamste doelstelling van de stichting: ‘Jongeren in aanraking brengen met poëzie om hen de schoonheid van taal te laten zien en hen kennis te laten maken met de mogelijkheden die taal biedt om gevoelens te uiten’, onderschrijf ik dan ook helemaal.
Op mijn school wordt het onderdeel  ‘poëzie’ door de vaksectie Nederlands bewust overgeslagen. Hier heb ik al meerdere malen discussies over gehad met de andere leden van de vakgroep. Ik vind dat, zoals jij dat ook in jouw recensie schrijft, een gemiste kans. Leerlingen van bijvoorbeeld het vmbo kunnen zich op deze manier wellicht veel beter uiten. Als je de lessen over poëzie enthousiast brengt zijn leerlingen best te porren om zich door middel van een gedicht te uiten. Zoals je misschien al tussen de regels door leest, maak ik af en toe toch een lesje vrij om aandacht te besteden aan ‘poëzie’.  Leerlingen reageren vaak enthousiast en de resultaten zijn ook nog eens verbluffend.

Zoals jij het op een prachtige manier in je recensie beschrijft, zo voel ik het ook. In de beperktheid van een gedicht heeft elk woord, elke ‘techniek’ een plaats. Geen woord te veel, geen woord te weinig. Elk teken, ook de witregel, heeft een betekenis. Met deze woorden tref je poëzie recht in het hart. Zo is poëzie volgens mij ook bedoeld. Volwassenen vinden het al moeilijk genoeg om zaken die gebeuren in het leven te bevatten. Laat staan voor jongeren in de leeftijd tussen de 13 en 19 jaar die deze poëzie gemaakt hebben.

Vandaar dat ik me bij jou aansluit en de docentenhandleiding ga bestellen. Wellicht dat ik binnenkort in een vergadering van de vaksectie mijn collega’s kan overhalen om tijd in te ruimen voor poëzie tijdens de lessen Nederlands. Dit ga ik proberen met behulp van onderstaand gedicht…..

Lettermoord, van Anna Bastianie Smit (17 jaar)

Lettermoord

Verwijderd uit hun alfabet