zondag 13 maart 2016

Reactie op de recensie #selfie van Annika van Klinken, door Offra Drop

Reactie op recensie Selfie van Caja Cazemier


Hierbij reageer ik op de recensie van Annika van Klinken, Selfie, geschreven door Caja Cazemier.

Annika je geeft aan dat je dit een heftig boek vond en dit soort situaties op je werkt ook wel tegenkomt. Ik kan mij voorstellen dat het dan een heftig verhaal is om te lezen en je je daardoor zo goed kunt inleven in de hoofdpersoon Mirte.

Zelf vond ik het boek in eerste instantie wat traag op gang komen. Daarentegen geeft Caja Cazemier een duidelijke beschrijving van hoe dit in de werkelijkheid ook kan gebeuren. De passage Annika die je beschrijft over hoe Mirte er achter komt dat het niet goed is wat Twan van haar verwacht, vind ik ook goed en realistisch beschreven. Vanaf dat moment greep het boek mij echt. Ik was dan ook benieuwd naar hoe ze zou handelen en hoe het zou aflopen. Een vraag die mij triggerde was: heeft ze het lef om het haar ouders te vertellen en durft ze aangifte bij de politie te doen….


Ik ben het met je eens dat Caja Cazemier een boek heeft geschreven dat sterk overeenkomt met de werkelijkheid van nu. Het boek leest makkelijk hierdoor zal hopelijk de drempel om te lezen ook lager liggen.
Er wordt onder de jongeren veel gebruik gemaakt van verschillende soorten social media. Jongeren zijn zich er niet altijd van bewust hoe ze er mee bezig zijn. Dat Lauren uiteindelijk inziet dat ze er verslaafd aan is, vind ik een mooie toevoeging. Met name de reacties van haar vriendinnen die daarop volgen. Het kan toch niet zo zijn dat je niet meer aangekeken wordt, omdat iets niet doet wat de rest wel doet. Ik vind het sterk dat dit item is besproken.  
Wat jij ook zegt Annika dat het boek geschikt is om te behandelen in de les, daar ben ik het volkomen mee eens. Ik zou er zelf voor kiezen dit boek te behandelen in een mentorles en aan de hand van het boek een klassengesprek te beginnen.
Ik denk dat wij als docenten jongeren moeten leren voorzichtig met socal media om te gaan. Veel jongeren weten niet wat de gevaren zijn die hier achter kunnen zitten. Het lijkt allemaal zo onschuldig, maar ondertussen heb je niet door met wie je ‘echt’ contact hebt.
Wel vraag ik mij af in hoeverre dit boek aansluit bij de belevingswereld van jongens…..

Annika je hebt een goed boek gekozen en ik ben het met je recensie eens. Het boek kan een mooie toevoeging zijn in de ontwikkeling en het inzicht van de jongeren op de invloed van social media.

Cazemier, C. (2015). #selfie. Amsterdam: Ploegsma bv.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten