zondag 20 maart 2016

Reactie op de recensie van Erik Vloedgraven over Lopen voor je leven.

Reactie op de recensie van Erik Vloedgraven over Lopen voor je leven (Els Beerten) door J. Bouwman

In tegenstelling tot Erik werd ik niet meegezogen in het verhaal vanaf de eerste bladzijde. Ik moest er even inkomen. De opbouw van het boek is inderdaad mooi gedaan, de kilometers die Noor loopt verweven met het verleden.Toch moest ik daar juist even aan wennen, Noor komt een beetje raar over op mij in het begin. Hoe verder je leest hoe meer dit bevestigd wordt en tegelijkertijd ga je haar ook meer begrijpen.

De verwerking van een traumatische gebeurtenis staat centraal en dat maakt wel dat je wilt verder lezen, wat is er toen gebeurd ? Ik vond dat bepaalde gebeurtenissen in het boek meer duidelijkheid en waarde kregen op het moment dat je weet wanneer het boek zich afspeelt en wat er toen speelde in die tak van sport. Bij dit boek is dus de 'plaats in de tijd' erg belangrijk. Dat begint al gelijk op de eerste paar bladzijden. Zoals Erik al aangaf was dat ook iets wat echt specifiek werd neergezet door de schrijver, september 1977.

Ook ik vond de laatste passage van het boek een mooie ontlading.'Ik ben Noor. Niet meer weg van alles. Te midden van alles. Voor het eerst sinds lang kijk ik niet meer naar mijn ring. Ik weet dat hij blauwgroen is. En dan voel ik duizend armen om me heen' (p.164).

Ik denk wel dat dit boek niet heel snel gelezen wordt door een groot (jeugd)publiek. Je moet er "iets" mee hebben, met lopen of rennen. Ondanks dat het niet een heel dik boek is en het uit korte hoofdstukken bestaat, zijn de verschillende lagen waaruit het verhaal is opgebouwd, complexer dan misschien op het eerste gezicht gedacht wordt. Ook juist door de korte zinnen wordt de psychologische kant van het verhaal af en toe extra benadrukt. Vandaar dat ik het dan ook niet met Erik eens ben dat dit een boek is voor de onderbouw HAVO/VWO maar meer voor de bovenbouw.

De versie die Erik (en ikzelf) hebben gelezen is de uitgave van de Lijsters uit 2013. De achterflap geeft totaal geen goede weergave van het boek en de manier waarop het geschreven is weer. Erg jammer.
De recensie van Erik is enthousiast en met passie geschreven, deze zal meer jongeren aanspreken dan de achterkant van het boek!