maandag 21 maart 2016

Reactie op de recensie 'Thirteen reasons why' van Offra Drop.

Reactie op de recensie van Offra Drop, "Thirteen reasons why". 

Door JannekeBouwman

Ook ik werd nieuwsgierig gemaakt tijdens een fictieles naar dit boek. Inderdaad, wat bezielt een jong meisje om zelfmoord te plegen.
Tijdens het lezen van het boek vroeg ik mij wel af hoe gevoelig Hannah was, de redenen die naar voren komen op de cassette bandjes zouden voor mij geen redenen zijn om zelfmoord te plegen. Dit maakte het voor mij wel moeilijk, zoals het Offra wel lukt, om me in te leven in Hannah. Natuurlijk is het een opeenstapeling van gebeurtenissen die iemand erg ongelukkig kunnen maken, maar voor mij kwam niet heel duidelijk naar voren waarom Hannah uiteindelijk de beslissing om zelfmoord te plegen heeft genomen. 
Ik had meer te doen met Clay, die arme jongen wordt gek gemaakt van onmacht en verdriet. Tegenover hem vind ik haar beslissing heel egoïstisch. En eigenlijk heel gemeen om, wanneer het te laat is, je gevoelens bloot te leggen. Wel heel typerend voor de puberende adolescent.
Hannah vraagt indirect de hulp van een leraar maar die biedt niet 'genoeg' hulp aan. Wanneer is jouw hulp toereikend, niemand kan in iemands hoofd kijken. Dit vond ik een heel kwetsbaar punt, bekeken vanuit ons eigen werk.
Ik probeer zelf altijd heel alert te zijn op signalen bij mijn (mentor)leerlingen. Want, en dat blijkt uit dit boek ook, wat voor de een niets betekent heeft een enorme impact op een ander.
Hannah is eigenlijk ook helemaal niet bezig met de pijn of het verdriet ze haar omgeving aandoet met haar keuze. Er wordt niet veel gezegd over haar ouders bijvoorbeeld.
Het boek blijft vragen oproepen en dat is natuurlijk ook wat Asher ermee wil bereiken. 
Een zwaar onderwerp zoals dit openbreken, dat het besproken wordt op scholen. 
Zoals Offra ook schrijft en benadrukt;  Je wordt je ervan bewust hoe je met anderen omgaat en wat woorden en daden, hoe klein ook, voor een gevolgen kunnen hebben. 
Zeker voor jongeren is het niet verkeerd om af en toe even erbij stil te staan hoe iets over komt op een ander, hoe anderen zich voelen bij jouw gedrag. Ook al is het maar een moment, voordat ze zich weer in hun eigen wereldje terug trekken.
Al met al een boek dat je aan het denken zet, een aanrader voor iedereen die met jongeren te maken heeft.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten