zaterdag 26 maart 2016

Recensie door Ime van Berloo over jeugdpoëziebundel 'Chatbox'


Gegevens boek:
Auteur:                       Edward van de Vendel
Jaar van uitgave:     2006
Titel:                           ‘Chatbox’ de gedichten van Tycho Zeling
Plaats van uitgave: Antwerpen   
Uitgeverij:                  Querido


Samenvatting van het boek:
Edward van de Vendel, de auteur van deze poëziebundel, schreef de gedichtenbundel ‘chatbox’ vanuit het personage Tycho Zeling.
Tycho Zeling is de hoofdpersoon uit de boeken ‘De dagen van de bluegrassliefde’ en ‘ons derde lichaam’, ook geschreven door Edward van de Vendel.
De gedichten in deze bundel kun je echter ook prima lezen als je de hierboven genoemde titels niet kent.
De bundel bevat verschillende gedichten over o.a. vuur, verliefdheid, erotiek, de cyberwereld en de gebeurtenissen van de straat.

Persoonlijk waardeoordeel van het boek:
Ik was nog vrij onbekend met poëziebundels voor adolescenten. Op het fictieblog zag ik al dat er verschillende mensen recensies hadden geplaatst over jeugdpoëziebundels. Om zelf ook wat meer kennis te maken met een jeugdpoëziebundel ben ik ook op zoek gegaan naar een jeugdpoëziebundel en heb ik een jeugdpoëziebundel gevonden die ik graag wilde toevoegen aan het fictieblog.

Wat deze bundel voor mij tot een leuke en interessante bundel maakte is dat de verschillende gedichten sterk wisselen in lengte en vorm. Hierdoor blijft de bundel interessant om te lezen. Toch zijn alle gedichten lekker vlot te lezen en duurt het niet lang voor je een gedicht gelezen hebt. Dit komt doordat de dichter de regels kort maakt of soms, zoals in het gedicht GSM, zinnen niet helemaal afmaakt:

Ik heb vandaag weer zulke leuke stats! M ben ik,
1 meter 75 en ik kom uit Zwammerdam -
gisteren verzon ik dat, alleen was ik toen V en
68. Oma Duck.”


Ook interessant aan deze bundel vind ik de onderwerpen van de gedichten.
De gedachten bevatten, tot mijn grote verbazing, vrij recentelijke onderwerpen als GSM, MTV en chatbox.
Maar ook onderwerpen waar al veel over geschreven is komen aan bod in deze bundel. Zo staan er gedichten over ruzie, liefde en de dood.
In de les fictie hebben we klassikaal besproken dat jongeren stiekem een grote interesse hebben voor de dood. Poëzie vind ik een mooi middel om dit onderwerp bespreekbaar te maken met jongeren.
Het gedicht ‘de dingen’ sprak me daarom zeer aan in deze bundel. In dit gedicht worden de dood en de liefde op een vrij luchtige manier besproken. Dit blijkt uit de volgende passage uit dit gedicht:
 
Daarom staar ik naar je. Als je zit,
wanneer je loopt, als je hier ligt het allermeest.
De dingen zijn ons echte leven,
dus gaan wij ooit voorbij? Dan zal jouw lichaam mij
tenminste nog als voorwerp laten weten
hoe verliefd ik ben geweest.”


Rekening houdend met de interesse van jongeren voor zowel dood als liefde kan ik me voorstellen dat deze twee onderwerpen, besproken op een luchtige manier, aanspreken.

Ik had nog weinig gelezen op het gebied van poëzie voor jongeren maar deze bundel was voor mij een interessante kennismaking met dit genre.
De korte, actuele, goed leesbare en doordachte gedichten van Edward van de Vendel spraken me aan en zou ik jongeren en collega’s willen aanraden om te lezen.


Geschiktheid voor de beoogde lezer:
Adolescenten zijn vaak niet erg dol op gedichten. Ze hebben geen zin om energie te steken in het begrijpen van een gedicht. Ondanks dat de gedichten in deze bundel soms wat ingewikkelder zijn en daardoor wel degelijk wat denkwerk kosten om ze te begrijpen zijn deze gedichten uitermate goed geschikt voor adolescenten van ongeveer 14 jaar. Dit komt voornamelijk door de onderwerpen die aan bod komen in de gedichten. Veel van de gedichten in deze bundel gaan over hedendaagse onderwerpen als chatboxen, gsm’s en MTV. Dit zijn onderwerpen die adolescenten heel erg aanspreken en daardoor de aandacht van deze lezer trekken.

Vendel, van de, E. (2006) Chatbox, de gedichten van Tycho Zeling. Antwerpen: Querido.


 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten